Munkarendek a bérszámfejtés szemszögéből
Szerző: Elek Ida
Eredetileg közgazdász vagyok, de világéletemben munkaüggyel, tb-vel foglalkoztam ill. az ehhez kapcsolódó területekkel. Miért ezt a szakmát választottam? – mindig is szerettem emberekkel foglalkozni, problémáik megoldásában segítséget nyújtani: a munkabér és a táppénz fontos mindenki számára, így bőven nyílt lehetőségem a legjobb - a jogszabályok adta keretek között - a leghelyesebb megoldás felkutatásában.
Kezdetben bérszámfejtő, majd tb-ellenőr/felülvizsgáló voltam és ahogy egyre nagyobb gyakorlatra tettem szert és közben folyamatosan képeztem magam, humánpolitikus, majd vezetői pozícióba kerültem.
Egy korábbi írásomban szó volt a munkaviszony létrejöttével kapcsolatos feladatokról, ki lehet munkavállaló, milyen iratokat kell leadnia munkába lépéskor, a munkáltató bejelentési kötelezettsége a NAV felé, a jogviszony elbírálása tb szempontból …
Ahhoz, hogy a bérszámfejtő szakmailag helyesen tudja ellátni feladatát, további fontos témákkal kell megismerkednünk.
Ebben a cikkemben a munkarendeket kívánom bemutatni, azaz a munkavállalót milyen időkeretekben foglalkoztathatja munkáltatója. A munkaidőbeosztás meghatározza, milyen bérpótlékokra lehet jogosult a munkavállaló.
Az első legfontosabb kérdés a MUNKAIDŐ NYILVÁNTARTÁS (jelenléti ív) – ez a bérszámfejtés alapja. Ebből tudható meg ki mikor, mettől-meddig dolgozott, vagy volt távol bármilyen jogcímen. Ebből lehet megállapítani az alapbér időarányos részét ill. a bérpótlékra való jogosultságot, vagy éppen a távollét okán betegszabadságra, táppénzre, szabadságra, igazolt v. igazolatlan távollétre jogosultságot. Ameddig a jogviszony fennáll, addig vezetni kell a munkavállalóról, pl. CSED, GYED, GYES idején vagy akár a felmentési idő alatt is.
A bérszámfejtőnek havonta tehát minden esetben látnia kell a munkaidő nyilvántartást vagy rendelkeznie kell ebből egy kivonatnak, mely tartalmazza munkavállalónként a távolléteket, a bérpótlékra jogosító órákat. Ez a kigyűjtés történhet online is, amennyiben rendelkezésre áll egy ilyen szoftver.
Munkarendek – munkaidő beosztás
A munkarendet, a munkaidő beosztás jogát a munkáltató határozza meg, saját gazdasági érdekeinek, tevékenységének figyelembe vételével.
Munkarend alatt azt értjük, hogy a teljes munkaidőt pontosan mikor kell ledolgozni és milyen szünetek tartására van mód.
Szabályzatban, kollektív szerződésben kell meghatározni az egyes szervezeti egységek munkaidő beosztását (munkarendjét), az alkalmazott munkaidő nyilvántartás módját(papíralapú, chip-kártyás, számítógépes..).
A szokásostól eltérő munkaidő-beosztás lehetősége a Munka törvénykönyve szerint nem a munkavállaló munkarendjéhez, munkaidő-beosztásához kapcsolódik, hanem a munkáltató tevékenységéhez.
A munkáltató tevékenysége, munkarendje lehet:
- Általános munkarend
- a munkaidőt heti 5 napra, hétfőtől péntekig kell beosztani.
- erre tekintettel a munkavállalót 2 nap pihenőnap illeti meg: a szombat és a vasárnap
- heti 48 órát dolgozhat összesen.
Az általános munkarend az alapja a további, azaz az általánostól eltérő munkarendeknek. Tehát a munkavállalók időben ugyanannyit dolgoznak, csak más időbeosztásban.
- Megszakítás nélküli (folyamatos vagy folytonos) a munkarend, ha naptári naponként 6 órát meg nem haladó tartamban, vagy naptári évenként kizárólag a technológiai előírásban meghatározott okból, az ott előírt időszakban szünetel tevékenysége a munkáltatónak, és
- társadalmi közszükségletet kielégítő szolgáltatás biztosítására irányul (pl. kórház), vagy
- a termelési technológiából fakadó objektív körülmények miatt, tevékenysége gazdaságosan vagy rendeltetésszerűen másként nem folytatható (Paks atomerőmű)
- Több műszakos a munkarend, ha a cég tevékenységének tartama, üzemideje’ hetente eléri a 80 órát;
- nincs jelentősége annak, hogy a munkavállalók egymást váltva végzik-e a munkájukat, nem szükséges műszakban dolgozni,
- meghatározáskor (80 óra), csak a rendes munkaidőt lehet figyelembe venni.
- Idényjellegű a munkarend , ha a munkaszervezéstől függetlenül az év valamely időszakához, vagy időpontjához kötődik, de lehet objektív ok alapján, pl. jogszabályi határidő esetén (pénztárgépek bevezetése);
- az idényjellegű munka nem attól függ, hogy gazdaságilag mikor célszerű az adott tevékenységet végezni, hanem az, hogy elvégzése objektív módon meghatározható-e.
Objektív ok lehet:
- természet által behatárolt ok: klasszikusan mezőgazdasági munka;
- évszakhoz kötődő szabadidős tevékenység, például szabadtéri jégpálya, strand;
Megszakítás nélküli tevékenység, több műszakos tevékenység, idényjellegű tevékenység esetében rugalmas munkaidő-szervezést tesz lehetővé a törvény:
- 6 hónapos munkaidőkeret, elszámolási időszak alkalmazása;
- vasárnapra rendes munkaidő osztható be;
- a napi pihenőidő 8 órára csökkenthető;
- 6 munkanapot követően 1 pihenőnap kiadása nem kötelező;
- idényjellegű, megszakítás nélküli tevékenység esetén munkaszüneti napra rendes munkaidő osztható be.
- Egyenlőtlen munkaidő-beosztású munkarend: munkaidőkeret vagy elszámolási időszak
- A munkáltató a munkavállaló által teljesítendő munkaidőt munkaidő-keretben is meghatározhatja.
A munkaidő tartamát, kezdő és befejező időpontját a munkáltató határozza meg, melyről a munkavállalót a helyben szokásos módon tájékoztatni kell.
- A munkaidő-keretben teljesítendő munkaidőt a munkaidőkeret tartama, a napi munkaidő és az általános munkarend alapulvételével kell megállapítani. Ennek során az általános munkarend szerinti munkanapra eső munkaszüneti napot figyelmen kívül kell hagyni.
- Szabályzat, kollektív szerződés tartalmazza a munkaidőkeretes foglalkoztatás szabályait, mikor kezdődik-végződik az egyenlőtlen munkaidő beosztás, mi az eljárás, ha többet vagy kevesebbet dolgozott a munkavállaló, mint a törvényes munkaidő ill. a jogviszony megszűnés/megszüntetésekor való elszámolás szabályait.
A munkaidőkeret tartama:
- 4 hónap vagy 16 hét, általános munkarend esetén
- 6 hónap vagy 26 hét (kollektív szerződés nélkül is) :
- megszakítás nélküli
- többműszakos
- idényjellegű tevékenységű munkarendben,
- a készenléti jellegű ill. a
- vasúti, közúti, légi és vízi közlekedésben működő egyes munkakörökben.
- 36 hónap, azaz 3 év, kollektív szerződés rendelkezése szerint, ha ezt technikai vagy munkaszervezési okok indokolják.
Munkaidő-keretes időszak elszámolása:
Elszámolni akkor kell, ha lejár a munkaidőkeret. Például egy két hónapos munkaidőkeretben a ledolgozandó órák száma, 20 munkanapos hónapok esetén 2*160 óra = 320 óra
Az elszámolás úgy történik, hogy a munkavállaló minden hónapban megkapja a munkaszerződés szerinti munkabérét, ezen felül a munkaidő nyilvántartás alapján járó bérpótlékokat, továbbá az adott hónapban elrendelt túlórát is.
A munkaidőkeret utolsó hónapjában felmérik, hogy többet vagy kevesebbet dolgozott és azt az utolsó havi bérével kompenzálják.
Ha kevesebbet dolgozott és legfeljebb 8 óra hiányzik, azt ledolgozhatja a következő munkaidőkereten belül, vagy le is lehet vonni tőle a munkabér előlegre vonatkozó szabály szerint. Továbbá amit nem dolgozott le, azt az időtartamot kiírhatja a munkáltató szabadságnak is, ha a szabályzat rendelkezik az előbbi lehetőségekről.
Amennyiben viszont pl. a két hónapban beosztás szerint többet dolgozott, mint a törvényes (általános 320 óra) munkaidő, azt a rendkívüli munkavégzésre vonatkozó szabályok szerint ki kell fizetni.
Elszámolási időszak:
Egyenlőtlen munkaidő-beosztás esetén, munkaidőkeret hiányában, a napi munkaidő és az általános munkarend alapulvételével megállapított heti munkaidőt a munkavállaló hosszabb időszak alatt dolgozza le. Például az egy heti munkaidőt, két hét alatt kell ledolgozni.
Az elszámolási időszak megállapításánál alkalmazni kell a munkaidőkeretre vonatkozó szabályokat, de meg kell különböztetni egymástól a két fogalmat.
A munkaidőkeret a munkaidő mennyiségének hosszabb idő alapulvételével történő meghatározása, míg az elszámolási időszak alapvetően munkaidő-beosztási szabály.
- Készenléti jellegű munkakör (munkarend):
- a) Készenléti jellegű munkakör a munkakör sajátosságából ered, szakmai szokások, a munkáltató gyakorlata szerint a munkaidő legalább harmadában a munkavállalónak nem kell ténylegesen fizikai munkát végezni, vagy szellemi erőkifejtést végezni.
- A munkaidő jelentős részében a munkavállaló rendelkezésre állási kötelezettséggel tartozik, és csak utasításra, vagy meghatározott esemény bekövetkezésekor kell munkát végeznie.
- b) A munkavégzés – különösen a munkakör sajátosságára, a munkavégzés feltételeire tekintettel – a munkavállaló számára az általánoshoz képest lényegesen alacsonyabb igénybevétellel jár.
Készenléti jellegű munkakör esetén rugalmas munkaidő-szervezést tesz lehetővé a törvény:
- a teljes munkaidő mértéke napi 12 óra, heti 60 óra, mely a munkáltató és a munkavállaló megállapodásán alapul, vagyis a fenti munkaidő teljesítése esetén a munkavállaló jogosult a teljes munkabérére;
- a munkaidő-beosztás maximum napi 24, heti 72 óra.
A törvényes munkaidő megemelése nélkül a pihenőnap- és pihenőidő-beosztás is szabadabb:
- a munkaközi szünet a munkában töltött idő megszakítása nélkül kiadható, és beleszámít a munkaidőbe;
- vasárnapra elrendelhető rendes munkavégzés, de a megelőző szombaton a munkavállaló rendes munkaidőben történő munkavégzésre nem osztható be.
- Kötetlen munkarend, ha a munkáltató a munkakör sajátos jellegére tekintettel lemond a munkavégzés időbeni meghatározásáról, és írásban átengedi a munkavállalónak.
- Ez esetben megszűnik a munkaidő ellenőrzése, nyilvántartási kötelezettség csak a szabadságra terjed ki.
- Az ellenőrzés az elvégzendő feladat számonkérésére irányul.
- Kötetlen munkarend esetén a munkavállaló maga osztja be a napi munkaidejét, és önállóan szervezi meg munkavégzését (pl. újságíró, biztosítási ügynök..)
Ez a munkakör, akkor alkalmazható, ha:
- a teljesítménykövetelmények személyre szólóan meghatározhatók, és az eredmény számon kérhető;
- nagyfokú önállósággal végezhető a munka;
- a hatáskörök és a felelősségi viszonyok jól elhatárolhatók;
- az egyéni értékelés középpontjában nem a munkaidő, hanem a végzett munka áll.
- Osztott munkaidő (munkarend)
- A munkáltató – a felek megállapodása alapján – a napi munkaidőt legfeljebb két részletben is beoszthatja. A beosztás szerinti napi munkaidők között legalább két óra pihenőidőt kell biztosítani.
Az osztott munkaidőt akkor lehet alkalmazni, ha:
- a munkavégzés megszakítása és újrafelvétele között legalább 2 óra eltelik;
- a pihenőidőnek alkalmasnak kell lennie arra, hogy a munkavállaló rendelkezzen ezen idővel, lakóhelyén, vagy más pihenésre, tisztálkodásra alkalmas helyen tudja eltölteni;
- a két munkanap között biztosítani kell 8 óra pihenőidőt, melybe nem tartozik bele a munkaidő megszakításának ideje.
- Rugalmas munkarend: az Mt. nem rendelkezik róla, de kollektív szerződés előírhatja
- A munkaidő áll egy törzsidőből, amikor a munkavállalónak kötelezően bent kell tartózkodni munkahelyén, pl. 9-13-ig, és
- áll egy peremidőből amikor bent tartózkodhat, pl.06 - 20óráig.
- A munkavállaló a munkamennyiségétől függően oszthatja be munkaidejét azzal, hogy összességében a törvényes munkaidőt le kell dolgoznia. Praktikus munkaidőkeretet is alkalmazni. Mivel ez kötött munkarend, a munkáltatónak a munkaidőt nyilván kell tartani.
Fentiek ismerete nagyon fontos, mivel a munkarendek alapozzák meg a bérpótlékok elszámolásának lehetőségét. Következő cikkemben a bérpótlékok számítását tekintjük át, gyakorlati példák bemutatásával.
Legfrissebb
- 2024. október 01. Csőd: igen/nem – miről fecseg a mérleg? (1.)
- 2024. szeptember 12. Az adóellenőrzéseknek ősszel is „szezonja” van
- 2024. szeptember 10. Forint helyett euró és fordítva?
- 2024. szeptember 07. Külföldi áfa visszaigénylése – hamarosan lejár a határidő
- 2024. augusztus 08. 2024. nyarán hatályba lépett társadalombiztosítás szabályok