Az adóellenőrzéseknek ősszel is „szezonja” van

Sinka Júlia

Szerző: Sinka Júlia

Végzettség: Közgazdász, mérlegképes könyvelő, adótanácsadó, okleveles adószakértő (nemzetközi adózás és áfa)

Szakterület: Kis- és középvállalkozások számviteli és adózási kérdései

Érdemes figyelemmel kísérni az adóhatóság honlapján az „Adótraffipax” pontban közzétett tájékoztatókat, amelyekben a NAV előre bejelenti, hol terveznek komolyabb ellenőrzéseket.

Szeptemberben is újabb akciókra készülnek a revizorok.

  

Az adóhatóság olyan, mint Márta néném – panaszkodott egy kolléganőm –, egy valóságos energiabomba, és folyton macerál.

Igaz, ami igaz, a NAV évszaktól függetlenül, folyamatosan ellenőrzi az adózókat. Tegyük hozzá, nem mulasztja el figyelmeztetni sem az érintett kört, hiszen általában előre bejelenti a tervezett, átfogó ellenőrzéseket honlapjának e célra fenntartott oldalán:

https://nav.gov.hu/ugyfeliranytu/adotraffipax

Mégis, az előzetes bejelentések ellenére is, sok szabálytalanságot feltárnak a vizsgálatok során.  Szeptemberben is az ország számos pontján – így különösen a szüreti fesztiválokon, valamint az alkalmi vásárokon –számíthatnak a vállalkozók a revizorok feltűnésére.

A nyugta- és számlaadási kötelezettség teljesítésén – ez a vizsgálatok „örökzöldje” – túl, a foglalkoztatottak bejelentését is ellenőrzik az adóhatóság munkatársai.

A NAV honlapján már közzétette az őszi menetrendet is, a szeptember 8-át követően várható ellenőrzéseket, például:

·        Dél-Budapest

A NAV Dél-budapesti Adó- és Vámigazgatóságának munkatársai 2024. augusztus 12. és október 30. között a Budapesti Nagybani Piacon és annak környékén lévő áruházak parkolójában ellenőrzik a zöldség-gyümölcs árusítókat. A revizorok elsősorban a számla- és nyugtaadást, az online pénztárgéppel kapcsolatos jogszabályi előírások betartását, az áruk eredetét és a foglalkoztatottak bejelentését vizsgálják.

·        Bács-Kiskun vármegye

A NAV Bács-Kiskun Vármegyei Adó- és Vámigazgatóságának munkatársai 2024. szeptember 16. és 22. között Kalocsán ellenőrzik a számla- és nyugtaadást, az online pénztárgépek használatának szabályszerűségét és az alkalmazottak bejelentését.

A lista természetesen nem teljes, azt a NAV már említett tájékoztatójában találhatják meg az érdeklődők. Fontos tudni, hogy az adóhatóság honlapján közzétett adatok nem zárják ki azt, hogy máshol is lehetnek NAV ellenőrzések.

Szeptember a szüreti rendezvények, fesztiválok időszaka, így hasznos támpontokat adhat az adózóknak a NAV „Árusítás vásárokon, rendezvényeken” címmel még augusztusban megjelent, de változatlanul érvényes információkat tartalmazó tájékoztatója:

https://nav.gov.hu/adozas-mindenkinek/vallalkozas/Arusitas-vasarokon-rendezvenyeken

Annak érdekében, hogy – ahogy az adóhatóság is fogalmazott – a szabálytalanságok miatt kiszabott mulasztási vagy jövedéki bírság ne vigye el a hasznot, összefoglalták az adózók számára a legfontosabb tudnivalókat:

·        Minden egyes értékesítés után számlát vagy nyugtát kell adni!

Ez a tevékenység függvényében: online pénztárgépi bizonylat; kézi nyugta vagy számla

lehet. 

-   Vendéglátásnál: a kitelepüléseken a helyüket nem változtató vendéglátó egységeknek online pénztárgépet kell használniuk. Ez nem vonatkozik a mozgóárusokra, akik a vendégek igényeihez alkalmazkodva változtatják helyüket.

-   Termékértékesítésnél: a kitelepüléseken a termékértékesítés piaci kiskereskedelemnek számít, ami azt jelenti, hogy bár nem kötelesek online pénztárgép használatára az értékesítők ezeken a helyszíneken, nyugtát adni kötelező. A nyugtaadás online pénztárgéppel is teljesíthető.

A rendezvényeken, kitelepüléseken is kötelező az értékesítésről számlát kiállítani, ha azt a vevő kéri. A számlát haladéktalanul ki kell bocsátani a fizetéskor, függetlenül attól, hogy a vevő milyen módon téríti meg az ellenértéket.

 ·        A készpénzkészletet szabályosan kell kezelni!

A bizonylatolt bevételek és kiadások által alátámasztott pénzkészlettől eltérni kizárólag a működési sajátosságok miatt lehet.

 ·        Az alkalmazottakat szabályosan be kell jelenteni!

A kitelepülésen munkát végzőket, akár munkaviszonyban, akár egyszerűsített foglalkoztatás keretében foglalkoztatják őket, be kell jelenteni. A bejelentést a munkavégzés megkezdése előtt kell megtenni elektronikusan

-   az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA)a Biztosítotti bejelentés menüpontban vagy az EFO bejelentése menüpontban, ha egyszerűsített foglalkoztatásról van szó,

-   az Általános Nyomtatványkitöltő Keretprogramban (ÁNYK) munkaviszony esetén a ’T1041 jelű, egyszerűsített foglalkoztatásnál pedig a ’T1042Ejelű adatlapon. Az egyszerűsített foglalkoztatás bejelenthető a 185-ös országos telefonos ügyfélszolgálaton keresztül is, telefonos regisztráció után.

 ·        Az árukészlet eredetét igazolni kell, a beszerzési számlákat meg kell őrizni!

Az árukészlet beszerzési számláit meg kell őrizni. Ha ezek nincsenek a helyszínen, három napon belül be kell mutatni azokat az ellenőröknek

 A NAV tájékoztatója szerint, a pénztárgépben a bizonylatok szerinti pénzkészlettől eltérni kizárólag a működési sajátosságok miatt lehet. Érdekes helyzetet teremt, ha a pénzkészlet a kasszában elhelyezett borravaló miatt nem azonos a bizonylatok szerint kimutatható összeggel. Bár elvileg a borravaló lehetőségét értelmezhetjük úgy, mint az adott tevékenység (működés) sajátosságát, a pénztárgép pénzkészlete esetében ez mégsem lehet kibúvó.

Ezt támasztja alá a Kúria 2019-ben hozott ítélete is (Kfv.I.35.512/2019.)

A Kúria álláspontja szerint, a 48/2013. (XI.15.) NGM számú rendelet 49. § (2) bekezdése fő szabályként fogalmazza meg a pénztároló eszközben lévő pénzkészletnek a pénztárgépen bizonylatolt értékesítések és pénzmozgások egyenlegével való egyezőségét.

Az összegek eltérése az egyezőség fő szabálya alóli kivétel, melyet a jogszabály akkor enged, ha azt az üzemeltető működési sajátosságai okozzák és az eltérés mértéke e működési sajátosságokhoz igazodik. A borravaló ténye, és annak kezelésével kapcsolatos tevékenység, annak tárolási, elszámolási nehézségei nem alkalmasak a jogszabályban írt „üzemeltető működési sajátosságai” kivétel megalapozására.

Ellenkező értelmezés esetén minden olyan helyzetben, ahol borravaló adására van lehetőség a kivétel válna a fő szabállyá, amely nyilvánvalóan nem lehetett a jogalkotó célja, ellenkező esetben ezt a helyzetet ugyanis külön nevesítette volna.

A Rendelet – szögezte le ítéletében a Kúria – az RSN07 kód alkalmazhatóságával lehetőséget biztosít a borravaló jogszerű pénztárgépbe helyezésére. Vagyis maga a jogszabály is tartalmaz szabályozást erre az élethelyzetre, nem tekinti kivételes körülménynek.

A Kúria álláspontja szerint, a jogalkotó az üzemeltető működési sajátosságai megfogalmazásakor nyilvánvalóan az olyan helyzetekre gondolt, ahol a termékértékesítés vagy szolgáltatásnyújtás és az ellenérték bevételezése között magától a tevékenység jellegéből, vagy fizikai jellemzőiből adódóan szükségszerűen telik el hosszabb idő, vagy adódik eltérés (rendszerint a pénztárgépből kinyerhető adatok „javára”), nem pedig azokra a helyzetekre, ahol a különböző jogcímen kezelt készpénzösszegek elválasztása időbeli, tárolási vagy más nehézséggel jár. Ilyen lehet például az ételkiszállítás és csomagküldés.

A borravaló kezelésének folyamata tehát nem minősíthető a pénztárgépet üzemeltetők olyan működési sajátosságának, amelyek megalapozhatnák a pénzkészlet és a pénztárgép bizonylatolt pénzmozgásai egyenlegének eltérését.

 [https://kuria-birosag.hu/hu/sajto/borravalo-kezelese-es-penztargep-egyenlege-dontott-kuria]