Igazolások a szociális hozzájárulási adókedvezmény alátámasztására

 

 

GYED, GYES ÉS GYET FOLYÓSÍTÁSA ALATT VAGY AZT KÖVETŐEN ÉRVÉNYESÍTHETŐ KEDVEZMÉNY 

 

A kisgyermekes illetve a többgyermekes munkavállalók foglalkoztatását hivatott elősegíteni a GYED (gyermekgondozási díj), GYES (gyermekgondozási segély) valamint a GYET (gyermeknevelési támogatás) folyósítása alatt vagy azt követően érvényesíthető kedvezmény. Ennek keretében a munkáltató kedvezményt vehet igénybe

  • GYED illetve a GYES valamint a GYET folyósítása alatt vagy azt követően foglalkoztatott munkavállaló esetén illetve 
  • Minimum három gyermekre tekintettel családi pótlékra szülőként jogosult és GYED-ben illetve GYES-ben vagy GYET-ben részesült vagy részesülő munkavállaló alkalmazása esetén. 

A kedvezményt a foglalkoztató az ellátásokról szóló alábbi igazolás(ok) birtokában érvényesítheti: 

 

A GYED folyósítását illetve annak megszűnését a kormányhivatal egészségbiztosítási szakigazgatási szerve illetve a társadalombiztosítási kifizetőhely igazolja, az ellátásban részesülő személy kérelmére. 

A GYES valamint a GYET folyósítását illetve a folyósítás megszűnését az ellátásban részesülő személy kérelmére a fővárosi és megyei kormányhivatal, illetve a családtámogatási kifizetőhely igazolja. 

Minimum három gyermekre tekintettel családi pótlékra szülőként jogosult és GYED-ben illetve GYES-ben vagy GYET-ben részesült vagy részesülő alkalmazása esetén a fenti igazolásokon túl szükséges még annak igazolása is, hogy minimum három gyermek után a szülőnek jár a családi pótlék, amelyet szintén családtámogatási feladatokat ellátó fővárosi és megyei kormányhivatal igazol.

 

 

25 ÉV ALATTI ÉS 55 ÉV FELETTI MUNKAVÁLLALÓ UTÁN ÉRVÉNYESÍTHETŐ KEDVEZMÉNY 

 

A frissen végzett, illetve fiatal munkavállalók és a nyugdíjkorhatárhoz közeledő munkavállalók foglalkoztatásának elősegítésére szolgál ez az adókedvezmény. A 25 év alatti, legfeljebb 180 nap biztosítási idővel rendelkező pályakezdő esetében adható kedvezményt csak a NAV igazolása alapján érvényesítheti foglalkoztató. 

 

NAV egy alkalommal, 15 napnál nem régebbi igazolásban jelzi a munkáltatónak, hogy a 25 év alatti munkavállalója legfeljebb 180 nap biztosítási kötelezettséggel járó munkaviszonnyal rendelkezik. Az igazolást az adóhivatal a foglalkoztatott személy kérelmére állítja ki.

Javasolt a pályakezdők esetén mielőbb megkérni a NAV igazolását, különös tekintettel a NAV alábbi tájékoztatására: „Az adóhatóság az igazolás kiadására irányuló kérelem benyújtásának napjára vonatkozóan állapítja meg, hogy a kérelmező legfeljebb 180 nap biztosítási kötelezettséggel járó munkaviszonnyal rendelkezik-e. Abban az estben, ha a munkavállaló a kérelem benyújtásának napjáig 180 napot meghaladó biztosítási kötelezettséggel járó munkaviszonnyal rendelkezik, az adóhatóság az igazolás kiadását határozattal elutasítja.”  (forrás: NAV honlap >>

 

 

KARRIER HÍD PROGRAM MEGVALÓSÍTÁSÁT CÉLZÓ ADÓKEDVEZMÉNY

 

A Karrier Híd Programban azok a személyek vehetnek részt, akik a felmentést illetve felmondást közvetlenül megelőzően közszférában dolgoztak, azaz kormánytisztviselői jogviszonyban, közalkalmazotti jogviszonyban, hivatásos szolgálati jogviszonyban, igazságügyi alkalmazotti szolgálati viszonyban vagy költségvetési szervnél munkaviszonyban álltak. 

 

Az adókedvezmény a hatósági bizonyítványban foglaltakon alapul. Az állami foglalkoztatási szerv adja ki a hatósági bizonyítványt a közszférában dolgozott személy kérelmére. A hatósági bizonyítvány a kiállításának napjától a kiállításának hónapját követő tizenkettedik hónap utolsó napjáig érvényes, amelyet a hatósági bizonyítványon is feltüntetnek. A foglalkoztató a bizonyítvány birtokában és annak érvényességi ideje alatt élhet a szociális hozzájárulási adókedvezménnyel.

 

 

MEGVÁLTOZOTT MUNKAKÉPESSÉGŰ SZEMÉLYEK UTÁN ÉRVÉNYESÍTHETŐ ADÓKEDVEZMÉNY

 

A kedvezmény különlegessége, hogy nem csak munkaviszonyban foglalkoztatott megváltozott munkaképességű személy esetén érvényesíthető, hanem olyan egyéni és társas vállalkozó esetén is, aki megváltozott munkaképességűnek minősül. A megváltozott munkaképességet a rehabilitációs kártya (illetve azt helyettesítő igazolás) igazolja.

 

A megváltozott munkaképességű személy kérelmére a rehabilitációs hatóság gondoskodik a rehabilitációs kártya igénylésével kapcsolatos eljárás megindításáról, ennek keretében adatot szolgáltat a NAV részére a rehabilitációs kártyára való jogosultság fennállásáról. Az adókedvezmény igénybevételéhez szükséges jogosultságot igazoló rehabilitációs kártyát a NAV állítja ki. A kedvezményt a foglalkoztató a rehabilitációs kártya (illetve azt helyettesítő igazolás) birtokában érvényesítheti.

 

 

TARTÓSAN ÁLLÁSKERESŐ SZEMÉLYEK UTÁN ÉRVÉNYESÍTHETŐ KEDVEZMÉNY

 

Tartósan álláskereső az, akit az állami foglalkoztatási szerv a kedvezményezett foglalkoztatást megelőző 275 napon belül legalább 183 napig álláskeresőként nyilvántartott. A 275 nap és a 183 nap számítása során a közfoglalkoztatásban történő részvétel időtartamát figyelmen kívül kell hagyni.

 

Az állami foglalkoztatási szerv az álláskereső személy kérelmére igazolja, hogy őt tartósan álláskeresőként nyilvántartotta. A kedvezmény érvényesítésének a feltétele, hogy a foglalkoztató rendelkezzen ezen igazolással.

 

 

TÖRVÉNYI HÁTTÉR 

 

A fentiekben leírtakat az alábbi két törvény szabályozza:

  • A pályakezdő fiatalok, az ötven év feletti munkanélküliek, valamint a gyermek gondozását, illetve a családtag ápolását követően munkát keresők foglalkoztatásának elősegítéséről, továbbá az ösztöndíjas foglalkoztatásról szóló 2004. évi CXXIII. törvény
  • Egyes adótörvények és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CLVI. törvény

 

dr Radics Zsuzsanna Gabriella