9 jó tanács az első munkanaphoz

Repka Ágnes

Szerző: Repka Ágnes

HR szakértő, munkajogi szakokleveles tanácsadó

Korábban Magyarország piacvezető személyzeti szolgáltató cégének management tagjaként a munkaerő-közvetítés és fejvadászat országos fejlesztése, irányítása volt a feladata. Emellett tréneri és szakmai mentori tevékenységet végzett sok éven keresztül. Jelenleg szabadúszóként vállalatoknak, alapítványok részére végez HR és munkajogi tanácsadást, magánszemélyek részére pedig munkajogi és karrier-tanácsadást. Szabadidejében munkajogi és karrier-tanácsadó blogot vezet kismamáknak, édesanyáknak két könyve jelent meg a kismamákat, kisgyermekes édesanyákat a munkahelyen megillető jogokról, több fórumon publikál és ad elő rendszeresen.

Mivel az első benyomás nagyon sokat számít – nem véletlenül van a próbaidő, ami alatt a munkáltató a teljesítményünket figyeli, s ez alapján dönt próbaidő végén – fontos, hogy jól szerepeljünk, jó vélemény alakuljon ki rólunk. S ha lehet, ezt már az első napon, az első héten jó megalapozni. Minél hamarabb néznek ránk úgy, mint alkalmas kollégára, ügyes, szorgalmas, értelmes munkaerőre, annál jobb és jobb lesz a megítélésünk, s nagyobb az esélyünk a próbaidő utáni véglegesítésre. Íme néhány tipp, hogy mire figyeljünk az első napokban!


1. Az első és talán legfontosabb tanácsom, hogy már az első napon végezzen minden újonc tényleges munkát, próbáljon meg minél hasznosabb lenni. Tudom, hogy a legtöbb helyen az első néhány hét a betanulási időszak, amikor még kevés önálló munkát adnak az embernek, de akkor is igyekezzünk önállóan kisebb dolgokat elintézni. Ha éppen nincs konkrét feladat, kérdezzük meg a többieket, miben tudunk segíteni, ne üljünk le a teakonyhában magánbeszélgetést intézni, vagy ne netezni, hanem legyünk proaktív, keressük a további teendőket!


2. Kérdezzünk! Senki nem várja el, hogy azonnal mindent tudjunk, ez lehetetlen elvárás egy újonnan belépett kollégával szemben. Ha bármiben nem vagyunk biztos, nyugodtan megkérdezhetjük azt a kollégát, akit a betanításunkra kijelöltek, vagy akiről tudjuk, hogy a kérdésre tud válaszolni, mert ismeri ezt a területet a cégnél. Ha nem jelöltek ki ilyen kollégát támogatásul, kérdezzünk rá az első napon, hogy kihez fordulhatunk, ha kérdéseink vannak? Persze teljesen evidens dolgokkal ne zaklassunk feleslegesen senkit, mert akkor a szakmai tudásunkról lesz elég hamar rossz véleményük!


3. Jegyzeteljünk! Ha nem írjuk le, amit a többiek mesélnek, magyaráznak, rossz színben tűnhetünk fel előttük, hiszen ha másnap, harmadnap, vagy két hét múlva nem fogunk emlékezni rá, nem biztos, hogy szívesen mondják el újra az egészet.


4. Kérdezzünk rá, hogy a szoftverekhez, programokhoz van-e kézikönyv, vagy bármilyen ügyintézéshez folyamatábra, amit esetleg ráérő szabad perceinkben tanulmányozni tudunk. Így az üresjáratokat is hasznosan tölthetjük.


5. Igyekezzünk mindenki nevét megjegyezni, akivel kapcsolatba kerülünk, ennek az egyik legjobb módja, hogy a bemutatás után váltunk velük egy-két szót, és a nevükön szólítjuk őket. Nem baj, ha nem mindenkinél megy ez tökéletesen, a lényeg, hogy próbálkozzunk! Senki nem veszi rossz néven tőlünk, ha az első munkanapunkon nem tudjuk a nevét, de ha 2 hónap múlva sem, azt már annál inkább…


6. Tanuljunk bele a vállalati kultúrába! Minden cégnek van egy sajátságos vállalati kultúrája, ami meghatározza a mindennapokat, a kommunikációt, a viszonyokat, a szokásokat. Olyan dolgokra jó már az elején fényt deríteni, hogy mi a bevett kommunikációs forma, email vagy inkább az élő beszéd, mikor van ebédszünet s mennyire kell szigorúan venni ezt az idősávot, milyen az elvárt öltözködés, például van-e pénteken lazább nap, tegeződnek-e vagy magázódnak a kollégák egymással, s van-e bármi olyan dolog, amire figyelj a munkavégzésed során?


7. Ha a kollégák munka után is együtt vannak, s együtt töltenek némi időt, igyekezzünk velük tartani, s további kapcsolatokat építeni, információt szerezni. Itt lehetőségünk van nekünk is arra, hogy néhány személyesebb dolgot is megosszunk magunkról, ezáltal is közelebb kerülve hozzájuk. Néhány munkán kívül szerzett jó pont, közös kapcsolódás, közös hobbi a munkahelyen is segítheti a jobb megítélésünket – persze ehhez a vállalati elvárásokat is hozni kell!


8. Ha új cégnél kezdesz, új vezetőt kapsz, akinek az elvárásaihoz tanácsos lenne alkalmazkodni. Minden főnöknek van „heppje”, vesszőparipája, ami fontos neki, ahol nem tűr semmi kilengést. No, persze, nem így kell közvetlenül rákérdezni, de az első hetekben, ha alkalmad van nyugodtan beszélni vele – és nem csak 2 percet – nyugodtan tedd fel neki a kérdést, hogy van-e valami olyan dolog, feladat, vagy ügy a munkaköröddel kapcsolatban, amire különösen figyelj, mert ez a cégnek, vagy neki prioritás? Van, akinek a rend az íróasztalon, van, akinek a késés, van, akinek a fél napon belül vissza nem hívott ügyfél a vesszőparipája. Tudd meg, és feltétlenül figyelj, hogy ne hibázz ezen a téren sem a próbaidő alatt, sem utána!


9. Biztos, hogy nem lesz könnyű minden munkahelyi feladatot fejben tartanod, ezért, hogy a fontosabb dolgokat semmiképpen se hanyagold, vagy ne veszítsd szem elől, nap végén az utolsó 10-15 percben tekints át az aznapi teendőket, s amivel nem végeztél, írd fel magadnak a naptáradba, hogy holnap reggel azzal kezdj. Ha valami fontos, és sürgős, vedd előre, ha van, ami várhat, vagy nem tudsz vele mások segítsége nélkül továbblépni, azt tedd félre, s vedd elő újra, ha aktuálissá válik.