Kisebb bürokrácia és ügyfélbarát NAV?

A magyarországi "vállalkozási" környezet egyik rákfenéje, a hatalmas (és sokszor értelmetlen) bürokrácia, valamint annak a társadalom tagjait (így a válllalkozásokat is) terhelő közvetett és közvetlen költségei. Múlt héten a kormány 152 oldalas bürokráciacsökkentő csomagot állított össze. A javaslat néhány nagyobb érezhető, és sok kisebb változást hoz majd nagyon sok részterületen, és bár hatásait egyelőre nehéz felmérni, úgy tűnik, hogy sokaknak lesz majd néhány intézni való kicsit könnyebb, olcsóbb, vagy gyorsabb.

Rövidebb határidők

A kormány felgyorsítana egy sor ügyintézést. Építési engedélyek, környezetvédelmi engedélyezés, működési engedélyek, piacfelügyeleti eljárások, panaszkezelés a rendőrségen, hatósági eljárási határidők, munkaügyi ellenőrzések, külföldi bizonyítványok elismertetése, felsőoktatási felvételi eljárások, különféle ügyintézési és ügyfélértesítési határidők rövidülnek le. Hogy melyik mennyivel, az változó, de a törvényjavaslat több esetben határoz meg például 21 napot, a korábbi, 28 napos, illetve 45 napot a korábbi 60 napos  ügyintézési idő helyett (pl. adótanácsadói tevékenység  bejelentése, egyes jövedéki adó ügyek stb.)

Adóhatósági vizsgálatok: a tervezett szabályok előnyben részesítenék azokat a cégeket, amelyek pontosan eleget tettek adóügyi kötelezettségeiknek, ügyükben a vizsgálatot hat hónap alatt be kellene fejezni. Varga Mihály szerint a hivatal munkájának hatékonyságát, megbízhatóságát növelné, ha előírnák, hogy a hatóság tartozzon felelősséggel az ügyek elhúzódásáért, az esetleges súlyos hibákért.

Cégek életét könnyítő egyéb rendelkezések

A kormány eltörli a nem is olyan régen saját maga által teremtett szörnyet, a kötelező fogyasztóvédelmi referensek intézményét a nagyobb vállalkozásoknál (azaz nem lesz kötelező, de a cég "foglalkoztathat" referenst).

A cégeknek nem kell majd alapszabályt módosítgatnia minden egyes tőkeemelésnél, és külön bejelenteni a cégbíróságon, mivel akkor úgyis bejelentik, amikor leadják a beszámolójukat.

Engedély helyett bejelentési kötelezettség

Szintén nagyobb könnyítés, hogy számos dolgot, amihez eddig külön engedély kellett, január után elég lesz majd bejelenteni. Például egy belső ellenőri tevékenységet, vagy ha valaki airbnb-zni akar és szálláshely-szolgáltatóvá szeretne válni, esetleg utazásközvetítő, utazásszervező lenne, állatotthont nyitna, vagy aranyékszert árulna. Nem kell áramkereskedői engedély ahhoz, hogy valaki elektromos autókba adjon el áramot töltőállomáson, és könnyebb lesz háztartási kiserőművet és magánvezetéket is építeni. 

Engedélyezés helyett, elég lesz bejelenteni, ha valaki adótanácsadói, adószakértői, illetve okleveles adószakértői tevékenységet kíván folytatni. A hivatalos szervnek, bizonyos feltételek fennállása esetén (az illető büntetlen előéletű, nem áll gazdasági, pénzügyi-számviteli vagy jogi végzettséghez kötött munkakörnek megfelelő foglalkozástól eltiltás hatálya alatt, illetve rendelkezik a tv. által meghatározott szakmai képesítéssel, szakképzettséggel és gyakorlattal, valamint megfelel a törvény felhatalmazása alapján kiadott jogszabályban meghatározott egyéb feltételeknek), nyilvántartásba kell vennie a bejelentő természetes személyt.

Nem kell erkölcsi bizonyítvány

A másik viszonylag sok területre kiterjesztett egyszerűsítés, hogy nem kell majd mindenhova bemutatni az erkölcsi bizonyítványt. Nem a "büntetlen előélet" követelményei tűnnek el az intézkedéssel, hanem ha egy engedélyezési folyamatban a hatóság kíváncsi rá, hogy valaki bűntetett előéletű-e, akkor ezentúl ők kérik majd le az igazolást a nyilvántartásból. A dolgot kiterjesztik mindenféle munkavédelmi, környezetvédelmi, légiközlekedési, végrehajtási, pénzügyi és egyéb területre. Pl. nem lesz zsükség erkölcsi bizonyítvány igénylésére könyvviteli szolgáltatás végzésére jogosító engedély kérésekor.

Online form-ok, online ügyintézés

Még több hivatalnak lehetővé teszik, hogy elektronikusan intézzenek ügyeket. Ez érint több autóval kapcsolatos ügyintézést, de egészségügyi procedúráktól kezdve, a fémkereskedelmen át jogsegélyes és egyes rendőrségi ügyeken keresztül sok mindent. Létrehozzák az Élelmiszerlánc-felügyeleti biztonsági rendszert is (FELIR), azzal a céllal, hogy az élelmiszeripari cégek hatósági ügyintézését megkönnyítsék.

Lesz e-kártya

Nagyobb változás még, hogy jön januártól az e-kártya, ami a személyi adatokon kívül elektronikusan tartalmazni fogja a társadalombiztosítási azonosító jelet és adóazonosító jelet is.

Egyéb "apróságok"

Néhány ritkább esetben például nem kell majd illetéket fizetni, és jön néhány könnyítés is, például lehet majd utalással is fizetni.

A jogsihoz kapcsolódó feketepontok száma csökkenthető lesz, ha utánképzésen veszünk részt. 13 pontig 9 ponttal, 14–17 pont között 6 ponttal.

Jelenleg, ha valaki keresőképtelenné válik, akkor rehabilitációs ellátást arra az időre nem kap, csak táppénzt. Az ellátás folyósításának szüneteltetése azonban nem csak szociálisan hátrányosan érinti az embereket, de indokolatlanul növeli a bürokratikus terheket is. Ezért januártól nem szünetel az ellátás a keresőképtelenség idejére, de összességében ugyanannyi időre jár majd, mint eddig.

Ha valaki megváltoztatná a házasságkötéskor rögzített nevét, azt bármelyik anyakönyvvezető elbírálhatja majd, és nem csak az a hely, ahol a házasságkötés volt. Feltéve, hogy a házasságkötést egyébként rögzítették elektronikus anyakönyvben.

Az ingatlanra felvett jelzáloghitelnél és lízingnél eddig a szerződés tervezetét legalább hét nappal a szerződéskötés előtt oda kellett adni a lakásvásárlónak elolvasásra, addig nem is lehetett megkötni a szerződést. Ezután azonban a fogyasztó megkötheti a szerződést a hétnapos határidő lejárta előtt is.

A tervek között szerepel az is, hogy 2017-től az adóhatóság készítse el a személyi jövedelemadó-bevallásokat. Várhatóan 2017-től az adózás rendjét megszabó mostani törvényt is egy teljesen új jogszabály váltja fel.

(forrás: MTI, index.hu, parlament.hu)