Átirányítás

2022-08-22
Mit jelent a domain- vagy URL átirányítás? Mikor van rá szükség és milyen módon lehet kivitelezni? Leendő webfejlesztőknek, illetve általánosságban az IT témák iránt érdeklődőknek szánt mai írásunkban összefoglaljuk a főbb tudnivalókat.

Mi az az átirányítás? Mikor van rá szükség?

Az interneten létező minden egyes oldal egy adott, egyedi URL-en születik meg. Idővel azonban előfordulhat, hogy egy URL-t valamilyen okból meg kell változtatni vagy éppenséggel törölni szükséges. Ilyenkor semmiképp nem jó, ha “elvarratlanul” maradnak a szálak, és a látogató a korábbi URL-t keresve egy 404 (page not found) üzenettel találkozik. Ezt elkerülendő, árirányítást (angolul redirect) kell alkalmazni. Az átirányítás tehát az, amikor az eredetileg begépelt URL helyett automatikusan egy másik URL-re vagy domainre irányítjuk át a felhasználót.


Esetek, amikor redirect szükséges:

  • Módosul vagy törlésre kerül az URL
  • A domain neved változik, de ugyanaz a weboldal működik továbbra is az új domain alatt. (Pl. Adott weboldal eredetileg a krumplifozelek.hu domain alatt jött létre, de mivel a tulajdonos hosszú távon bővíteni szeretné a szolgáltatási körét, mostantól a fozelek.hu domain nevet szeretné inkább használni, mert az nevében is egyértelműen szélesebb palettát fed le.)
  • Ha több domaint használsz ugyanazon weboldal számára és szeretnéd a többi domaint is a fő domainre irányítani. (Pl. A tulajdonos megvásárolta a krumplifozelek.hu, burgonyafozelek.hu és a krumplifozelek.com domaineket is, de az összes domain a fozelek.hu domainre mutat.)
  • Egy weboldalnak elérhetőnek kell lennie http, https, http://www, https://www előtagokkal is. Azonban mindig el kell dönteni, hogy melyik az, amelyre a többi változatot átirányítjuk. Mi a https://pallas70.hu változatot használjuk. Ha pl. a www.pallas70.hu -t gépeled be, akkor is a https://pallas70.hu változatra irányítunk. Természetesen elvileg nem lenne semmi probléma abból sem, ha a különböző “előtagok” ugyanazt a tartalmat mutatják. Viszont ebben az esetben a Google ezen változatokat külön-külön érzékelné, amely keresőoptimalizálás (angol rövidítéssel SEO) szempontjából nem ideális.


Az átirányítás fajtái, technikai típusai

Kétféle átirányítás létezik a felhasználó szempontjából:

  • URL redirect - amikor ugyanazon a domainen maradunk, de másik URL-re érkezünk. Pl.: www.domain_name/subpage01 átirányításra kerül ide: www.domain_name/subpage02
  • Domain redirect - amikor egy másik domainre érkezünk, mint amit begépeltünk. Pl.: www.domain_01.com átirányításra kerül ide: www.domain_02.com

Valójában a két átirányítás között nincs lényeges különbség.

Azonban az átirányítást több módon is végre lehet hajtani technikailag. Az átirányítás technikai típusa sok esetben fontos.


Az átirányítás leggyakoribb típusai:

  • 301 - állandó átirányítás
  • 302 - ideiglenes átirányítás
  • Meta refresh

A 302-es átirányítást csak akkor érdemes használni, ha valóban átmeneti, rövid ideig tartó megoldásra van szükség.

Az esetek túlnyomó többségében a 301-es átirányítás javasolt. Ezt a típust használjuk mindig, ha egy oldalt törlünk, de helyette egy nagyon hasonlót hozunk létre, és az a célunk, hogy a látogató ezt az új oldalt lássa.

A Meta refresh egy nagyon egyszerű módszer, de több szempontból sem ideális. Ez a fajta átirányítás lassabban “megy át”, illetve a Google sem szereti. Ha fontos a Google pozició, akkor semmiképp se válasszuk ezt.

Noha egy átlagos internet felhasználó nem sok különbséget lát a különböző átirányítási típusok között, keresőoptimalizálás szempontból nagy jelentősége van, hogy 301-es, 302-es vagy meta refresh-t használunk.

Ha fontos a SEO, akkor a 301-es típust válaszd, mert így lehet a Google-lal a teljes “információcsomagot” közölni, hogy ami eddig “x” URL volt, az most már az “y” URL-en található.


Hogyan lehet az átirányítást megtenni?

Több módszer is létezik. A témáról egy következő cikkben majd részletesebben írunk. Dióhéjban most legyen elég annyi, hogy ha a teljes domaint szeretnénk átirányítani, azt legtöbbször web szerver szinten lehet megtenni. A különböző web hoszting szolgáltatók admin felületein ezek az opciók megtalálhatók.

Ha csak bizonyos oldalakat szeretnénk átirányítani, akkor azt a legcélszerűbb az ún. htaccess file beállításával megtenni.

A htaccess fájl beállítása kényes, ezért csak akkor szabad megváltoztatni, ha pontosan tudod, hogy mit csinálsz.


Hogyan ellenőrizd?

Ha meg szeretnél bizonyosodni arról, hogy jól csináltad az átirányítást, akkor különböző online eszközöket használsz, pl.: https://www.redirect-checker.org

Csak be kell gépelned az ellenőrizni kívánt URL-t, megnyomni az “analyse” gombot és ha a “Result” felirat alatt 301-es üzenetet látsz, akkor biztos lehetsz abban, hogy az átirányítás megfelelően megtörténik.

***

Ha érdekelnek az IT világához kapcsolódó témák, szemezgess korábbi cikkeink között, illetve vess egy pillantást informatikai képzéseinkre.
Webfejlesztő
Webszerkesztés alapjai
Junior frontend fejlesztő
Junior Java backend fejlesztő
Junior szoftvertesztelő
Junior rendszerüzemeltető