támogatási összeg könyvelése

Kérdés

Tisztelt Szakértő! Támogatási összeg könyvelésében és adóvonzatának elszámolásában kérném a segítségét! Tények: Cégünkkel az Önkormányzat 2009 és 2010 év folyamán Adásvételi (ingatlan) és Támogatási szerződést kötött az alábbiak szerint: Adásvételi szerződés: 2009 évben lett megkötve, a székhelyünk (egyben telephelyünk is)megvásárlására. A szerződés szerint a vételi összeget az Önkormányzatnak 3 részletben kellett volna utalnia, melynek utolsó részletét 2010 év szeptemberben kellett volna megkapnunk. Az Önkormányzat fizetőképtelensége miatt csak 2 részlet lett kifizetve, mely összegekre előleg számla lett kiállítva, és a 2010 évi mérlegben, mint vevőtől kapott előleg szerepel. Megállapodás (támogatási szerződés): 2010 évben lett kötve, mint vissza nem téritendő, végleges pénzeszköz-átadás a cég költségeinek megtérítésére annak érdekében, hogy új működési helyet alakítson ki magának. Ez az összeg az alábbi tételekre fordítható: - új csarnok kialakítása (ipari betonozás, kőműves munkák, elektromos hálózat kialakítása, fűtésszerelés) - gépáttelepítés - egyéb áttelepítés (raktár, iroda, új áramkontingensre szerződéskötés) - kompresszor áttelepítése, kialakítása - termeléskiesés összege A megállapodásban az áttelepülésre szánt összeget 2 részletben kellett volna megkapnunk (utolsó utalásnak 2011 áprilisában kellett volna történnie). A fizetési nehézségek miatt erre már egyáltalán nem került sor. Adósságrendezési eljárás keretében az Önkormányzat kötelezettségeként született egy végzés, hogy a ki nem fizetett összeget 4 éven keresztül egyenlő részletben kell kiegyenlítenie, az első részletet most kaptuk meg. Még tudni kell, hogy a cégünk bérelt ingatlanon alakítja ki új működési helyét, melyre már 2010 év folyamán elkezdett beruházni (új csarnok kialakítása), és ezek az összegek beruházásokra lettek könyvelve, az éves mérlegben is itt szerepelnek. Az Adásvételi szerződés szerint az ingatlan kifizetése után a tulajdoni lapon az Önkormányzat fog szerepelni, de a tényleges birtokba adás a Megállapodás összegének teljes kifizetése után történik (minden követelésünk ki lett fizetve). Kérdés: A cégünk követelése az Adásvételi szerződés utolsó részletéből és a megállapodás teljes összegéből áll. Mivel az adósságrendezési eljárást követő végzés szerint 4 egyenlő részletben kell kifizetni az Önkormányzatnak, nem tudom, hogy a két szerződésből szerződésenként nézzem a negyedeket, vagy a teljes összegre vonatkoztatva. Azaz: a most megkapott összeg fedezi az Adásvételi szerződés utolsó részletét és a megállapodás kis részét. 1. Helyes-e, ha az ingatlan adásvételéről a cégünk kiállít egy végszámlát (teljes ár- előlegek), a többi pedig a támogatási részre könyvelődik? 2. Mivel a tényleges birtokba adás a teljes követelésünk kiegyenlítése után történik, a már teljesen kifizetett (1 pont szerint kiszámlázott) épületet ki lehet-e venni az állományból (T 861 - K 12, T 128,129 - K861, T 312 - K 961), vagy a végleges birtokba adásig a 12-en kell tartani? Ez a Tao miatt is fontos! 3. Helyesen jártam-e el, hogy az új csarnok kialakításának eddigi számláit beruházásra könyveltem? 4. Megállapodásban felsorolt támogatott tételeket hova kell sorolni (könyvelni)?: - új csarnok kialakítása (eddig beruházáson vannak, nincs aktiválva) - áttelepítések és a termeléskiesés összege 5. A most kapott összeg támogatási rész könyvelési tétele helyes-e így?: T 384 - K 96 T 96 - K 483 Ennek feloldásának (T 483 - K 96) részei: - új csarnok kialakítása aktiválás és elszámolt értékcsökkenés során, annak arányában - a többi tételnél (áttelepülés, termeléskiesés)hogy történik az elszámolás és a feloldás? Válaszát előre is köszönöm!

Válasz

A kérdés nagyon összetett, és az eldöntéséhez sajnos a leírtakon kívül szükség lenne a támogatási szerződés, valamint a teljes iratanyag áttekintéséhez. A bizonylatok hiányában erre a kérdésre a szakműhely keretein belül nem tudunk választ adni.

Megértését köszönjük!