bérlőtől kapott előleg a mérlegben

Kérdés

A kft. tevékenysége saját tulajdonú ingatlan bérbeadása. A bérlő a bérleti díjon felül havi üzemeltetési előleget fizet a szerződés szerint meghatározott fix összegben, azzal, hogy az év tárulta után számlák alapján a valóságos üzemeltetési ktg lesz kiszámlázva. Az elszámolás a mai napig nem zajlott le, vitatott tételek miatt. Kérdésem az, hogyan mutatom ki a mérlegben a vevőtől kapott 12 havi előleget? Hiszen ebből árbevétel lesz, ha előlegen hagyom, úgy érzem torzul a mérleg, jelentős bevétel nem szerepel így benne, elmarad az eredmény, hiszen kötelezettségek közt szerepel az előleg. Vagy így helyes, és bevételként csak a következő üzleti évben jelenik meg? Persze amíg nem zárul le az elszámolás, addig nem is tudom a bevétel összegét sem meghatározni. Kérem adjon nekem tanácsot, mi itt a helyes eljárás. Köszönettel: MIA

Válasz

Amennyiben havonta üzemeltetésidíj-előleget számláznak, és később  a tényadatok ismeretében pedig az üzemeltetési díjat, akkor valóban a különbözet összege után - a késedelem miatt - nemcsak a fizetendő áfát kellene önellenőrizni, de a teljes árbevételt is.

Megoldás lehet, hogy valamely előre meghatározott előző időszaki tényadatok alapján előleg számlát bocsátanak ki a vérbevevő részére év közben, majd az év végéhez kapcsolódóan a tényleges üzemeltetési és közös költségekről egy számlát.
Ha nem így járnak el, nem az előleg számlát alkalmazzák, akkor a különbözetet helyesbítő számlával kell dokumentálni. (A helyesbítő számla az eredeti számla szerinti adatot módosítja, azt az eredeti teljesítési időponthoz kapcsoltan kell könyvelni, lehet, hogy önellenőrzéssel. Ha a helyesbítő számla szerinti összeg növeli az eredeti számlával könyvelt üzemeltetési díjat, akkor a különbözet fizetendő áfáját biztos, hogy önellenőrzéssel kell rendezni!)