Alkalmi munka

Kérdés

Kérdés: Magánszemély -nincsen adószáma- egyszerűsített foglalkoztatás keretében alkalmi munkavállalót alkalmazna pl. ház körüli munkára, kisebb -szakmát nem igénylő- javítási munkára,karbantartásra,segéd munkára,milyen kötelezettségei vannak? Egyáltalán van e rá lehetőség,hogy egy egyszerű,"idős "embernek a gondját valamilyen formában-jogszabályi előírások keretein belül- egyszerűen meglehessen oldani. Esetleg mi fér bele a háztartási alkalmazott tevékenységbe? Van-e ma olyan. hogy barát,rokon, vagy jó szándékú szomszéd szívességi alapon segít -ingyenesen-. a gondok meg oldásában? A kérdés nem egyszerű,de indokolt és szűkség szerű: Köszönettel: K.Pál

Válasz

Sajnos az ingyen munkát az adóhivatal csak nagyon szűk családi körben fogad el, erre egységes állásfogalaás nincs, de egy távoli rokon, vagy szomszéd nem tartozik ide..
Háztartási munkavégzésre van lehetőség ráadásul  adórendszeren kívüli keresettel járó foglalkoztatásnak minősül a természetes személyek között háztartási munkára létesített jogviszony.  Fizetési kötelezettség  háztartási alkalmazottanként havonta 1000 forint. és az összeg független attól, hogy az adott hónapon belül hány napon történt a foglalkoztatás.
Háztartási munkának minősül:  a kizárólag a természetes személy és háztartásában vele
együtt élő személyek, továbbá közeli hozzátartozói mindennapi életéhez
szükséges feltételek biztosítását szolgáló következő tevékenységek: lakás
takarítása, főzés, mosás, vasalás, gyermekek felügyelete, házi tanítása, otthoni gondozás és ápolás, házvezetés, kertgondozás.
A bejelentés módja:
a)    elektronikus úton, a központi elektronikus szolgáltató rendszeren keresztül (ügyfélkapu) Annak érdekében, hogy a foglalkoztató elektronikus  úton bejelentést tegyen, ügyfélkapu hozzáféréssel kell rendelkeznie. A hozzáférés létesítésével kapcsolatban a  www.magyarorszag.hu, illetve a  www.ekk.gov.hu honlapokon szerezhető be információ. A bejelentés megtételére, módosítására és visszavonására elektronikus úton történt bejelentés esetén a 11T1043H jelű bejelentő és változásbejelentő lap szolgál. 
b)     telefonos ügyfélszolgálaton keresztül telefon útján. A háztartási alkalmazott telefonon történő bejelentése a központi elektronikus szolgáltató rendszerben működő központi ügyfélszolgálat által fenntartott ügyfélvonalon (185-ös szám) keresztül történik. A bejelentéshez szükséges a bejelentő adóazonosító jelének megadása. A központi  ügyfélszolgálat a bejelentést rögzíti, és a bejelentőt a bejelentés eredményéről tájékoztatja.