Nem olvasunk weboldalakat

2022-12-09
Érthető módon az internethasználótól nem várható el, hogy az általa meglátogatott weboldalakat betűről betűre átolvassa. Inkább csak gyors “szkennelés” történik, a lényegi információ minél hatékonyabb begyűjtése. Miért fontos ezzel tisztában lenni designerként, fejlesztőként?

Az érem két oldala

Amikor web designerként vagy frontend fejlesztőként elkészülünk “művünkkel” - amit legjobb tudásunk szerint, gondosan, fáradságos munkával készítettünk -, nyilván van a lelkünkben némi büszkeség, illetve még nagyobb megmutatni-vágyás. Jól ismerjük saját munkánkat, annak minden elemét. Amikor azt a nyilvánosság elé tárjuk, önkéntelenül is az az érzésünk, hogy a felhasználók is hasonló lelkesedéssel akarják megismerni, ezért majd ők is alaposan elolvasnak mindent rajta.

Ugye ismerős az érzés?

Megtervezel egy szépséges weboldalt. Gyönyörű a képi világ, gondosan választottad meg a színeket, a kapott tartalmat beépítetted, jól olvasható a betűtípus, call-to-action gombok a helyükön. Úgy érzed, hogy a weboldal kifejezetten hívogató és marasztaló. Mindezek fényében ugye arra számítasz, hogy a felhasználók pontosan úgy fognak interakcióba lépni vele, ahogyan azt eltervezted, és alaposan minden megnéznek, elolvasnak, befogadnak? Hát, sajnos nem ez fog történni.


Hogyan viselkedik egy átlagos weboldal-látogató?

Minden bizonnyal azért van egy felhasználó egy adott oldalon, mert valamit keres. Célja, hogy azt minél előbb megtalálja. Tudja, hogy a net temérdek információval látja el, és türelmetlen. Gyorsan pásztázva felméri az oldalt. Nem lineárisan halad, hanem bele-belekap szövegrészekbe. A pillanat tört része alatt feldolgozott képek és ikonok, valamint a szövegből kiragadott néhány szó és mondat kialakít benne egy gyors benyomást.

Ha könnyen tud tájékozódni és úgy látja, hogy itt megtalálható az, amiért jött, akkor marad és hajlandó kicsit jobban elmerülni a részletekben.

Ha nem tud jól tájékozódni, nem talál könnyen felfogható, fix és megerősítő pontokat, akkor csak egy kattintás, és már tovább is állt.


Mire érdemes figyelni, ha weboldalt tervezel / készítesz?

Ahogy már sokszor írtuk, a jó webes szakember nem csak technikailag van “topon”, hanem amikor csak lehet, használja a józan paraszti eszét is, illetve a felhasználói célközönség fejével is tud gondolkodni.

Mitől lesz egy weboldal könnyen “szkennelhető” (ergo “marasztaló” és potenciálisan ügyfélszerző)?

Íme néhány tipp:

  • nagyon világos struktúra
  • whitespace (üres helyek) használata
  • könnyű navigálhatóság
  • a fő mondanivaló minél előrébb való helyezése
  • könnyen felismerhető linkek
  • egyértelmű call-to-action feliratok
  • könnyen értelmezhető vizuális támpontok
  • lényegretörő és jól tördelt tartalom (headingek, listák)
  • szóvirágos körmondatok helyett egyszerű nyelvezet, rövid mondatok


Zárásként

Számos tanulmány született világszerte arról az elmúlt években, hogy átlagosan mennyi időt tölt egy felhasználó egy weboldalon. Bár vannak kisebb-nagyobb eltérések, de az bizonyos, hogy egy átlagos látogatás nagyságrendileg nem tart 1 percig sem. Sőt!

Még rosszabb a helyzet, amikor azt vizsgáljuk, hogy mennyi idő alatt dönt egy oldal látogatója arról, hogy marad vagy tovább áll. Ez az idő kb. 1-3 másodperc csupán.

Nehéz feladat tehát “megfogni” és marasztalni a látogatót. A fenti tippek segítségével az esély kétségkívül növelhető.


***

Ha még nem dolgozol a szakmában, de érdekel az IT világa, gyere hozzánk tanulni! 
Aktuális képzési kínálatunk a számítástechnika területén:

Webfejlesztő
Webszerkesztés alapjai
Junior frontend fejlesztő
Junior Java backend fejlesztő
Junior szoftvertesztelő
Junior rendszerüzemeltető

Részletes leírást és tanfolyamindítási időpontokat a fenti linkekre kattintva találsz.