Tippek, hogy jól induljon a munkanap!

Repka Ágnes

Szerző: Repka Ágnes

HR szakértő, munkajogi szakokleveles tanácsadó

Korábban Magyarország piacvezető személyzeti szolgáltató cégének management tagjaként a munkaerő-közvetítés és fejvadászat országos fejlesztése, irányítása volt a feladata. Emellett tréneri és szakmai mentori tevékenységet végzett sok éven keresztül. Jelenleg szabadúszóként vállalatoknak, alapítványok részére végez HR és munkajogi tanácsadást, magánszemélyek részére pedig munkajogi és karrier-tanácsadást. Szabadidejében munkajogi és karrier-tanácsadó blogot vezet kismamáknak, édesanyáknak két könyve jelent meg a kismamákat, kisgyermekes édesanyákat a munkahelyen megillető jogokról, több fórumon publikál és ad elő rendszeresen.

Vannak kollégák, akik korán reggel frissen érkeznek a munkahelyre, s vannak olyanok, akik 9 óra után is elcsigázottan, álmosan, és sokszor késve jönnek… bár a munkaidő kezdete eltérő lehet a különböző cégeknél, az biztos, hogy bármelyik típusú munkavállaló is vagyunk, a reggeli jó indulás kihat az egész napunkra, a teljesítményünkre, így hosszú távon az egész karrierünkre. Könnyű a pacsirta típusúaknak – gondolják sokan, pedig valójában nem csak arról van szó, hogy valaki fel tud kelni korán, valaki pedig nem. Nézzük, mire figyeljünk, hogy jól induljon a munkanapunk!


Nagy titok márpedig nincs! A friss és korai munkakezdés nem az adott nap reggelén, hanem az előző munkanap vége felé kezdődik… sok dolog van, amit tehetünk azért a nap vége felé, hogy a következő reggelünk jól induljon. Ezek közül az egyik az, hogy a munkanap végén átnézzük, mivel végeztünk az aznapi feladatok közül – ezeket jól eső érzéssel ki is pipálhatjuk -, mi maradt holnapra, s ezek közül mi az, ami fontos és sürgős. Ennek alapján tervezzük meg fejben gyorsan a következő napunkat, mivel kezdünk majd holnap reggel, mi minden vár ránk. Így másnap, ha beérünk a munkahelyünkre, azonnal céltudatosan tudunk haladni, s remélhetőleg minél hatékonyabban is. Ha tárgyalásunk, ügyféltalálkozónk, meetingünk van, azt is jó előtte való nap átgondolni, s nem aznap ijedten realizálni, hogy ja, még ez is a ma van…


A másik hasznos tanács a tudatos stressz levezetés: munka után igyekezzünk megszabadulni az ott begyűjtött negatív érzésektől, a felgyülemlett stressztől. Ez lehet a kedvenc sportunk, jóga, séta, futás, meditálás, rajzolás… sokfélék vagyunk, kikapcsolni, leengedni is sokféleképpen tudunk! Ha nem visszük haza magunkkal a stresszt, könnyebben indul a másnap is, hiszen nem szorongva, feszengve kelünk, hanem pozitív gondolatokkal. Ha másra nincs időnk, akkor hazafelé szálljunk le 2 megállóval korábban, s sétáljunk egyet, vagy üljünk be egy kávézóba vagy egy parkba egy jó könyvvel.


Ugyanilyen fontos az alvás. Sokan csak nehezen veszik rá magukat, hogy időben menjenek aludni, pedig a sikeres munkanap előző este az időben elalvással kezdődik. Ha ki tudjuk pihenni magunkat, lényegesen szebbnek tűnik a világ, még ha a főnökünk, szomszéd asztalnál ülő kolléganő nem is tartozik a kedvenceink közé. Tudatosítsuk magunkban, hogy az alvás nem elvesztegetett idő, hanem az agyunknak engedélyezett, szükséges pihenőidő, ami nélkül előbb vagy utóbb nem fog jól működni. Márpedig az agyunkra szükségünk van a munkánk során – szakmától függetlenül.


Legyen reggeli rituálénk! A kapkodós reggeleken kimarad a reggeli, talán csak egy kávé van a gyomrunkban, semmi más, de a munkahelyre beérve már nincs időnk enni semmi mást. Esetleg a reggeli készülődés húzódik el túl sokáig, így odahaza marad a céges laptop, vagy a belépőkártyánk, a mobilunk. Azonban ha kiszámoljuk, hogy mennyi időre van reggel szükségünk egy nyugodt reggelihez, az elkészüléshez és a munkába beéréshez, s ennyi idővel hamarabb kelünk fel, a délelőtti szellemi és fizikai teljesítményünkből a maximumot hozhatjuk ki, s a hidegvérünket is megőrizhetjük a reggeli dugókban. Én például fontosabb napokon kikészítem a saját magam másnapi ruháját is, nem csak a gyermekeimét, így reggel nem tipródok a szekrény előtt, hogy akkor mit is vegyek fel ma. A kávé mellé pedig tegyünk be egy nagy üveg vizet, teát magunknak, amit útközben és délelőtt elkortyolhatunk, vagy ha a reggeli nem fért bele, útközben is vehetünk magunknak valami egészséges és gyors ételt, vagy az otthonról hozott szendvicset is meg lehet enni a metrón, buszon.


Nem szabad továbbá elfeledni a pozitív gondolkodás erejét sem! Ha igyekszünk a fejünkből kizárni a negatív híreket korán reggel, s helyette értelmes, építő gondolatokkal foglalkozunk, vagy tudatosan igyekszünk észrevenni az apró szépségeket az életünkben (egy finom kávé a reggeli nyugalomban az erkélyen a felkelő nap mellett, vagy a tervezett esti találkozó a barátokkal), amiért hálásak lehetünk, a napunk is ilyenné válik majd. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy tagadjuk meg a negatív dolgokat teljesen, s dugjuk a fejünket a homokba. Ha van gond a munkahelyen, ha konfliktusba keveredünk, azon dolgozzunk tudatosan, akár külső segítséget is kérve, de figyeljünk, hogy az alap hozzáállásunk a mindennapokhoz ne rontsa el az egész napunkat, hetünket.
Ha lehetőségünk van rá, lepjük meg a kollégáinkat valami kis kedvességgel, egy kávé a kollégáknak, egy kis süti azonnal jobb kedvre deríti az egész irodát, s ettől a mi napunk is még jobb lesz! A kora reggeli unalmas és ásítozásokkal tűzdelt meetinget is nyugodtan kiszervezheti a főnök a közeli kávézóba, ahol megvendégeli a kollégáit, vagy ha van a cégnek udvara, kertje, szép időben kiülhetnek oda is a megbeszélés alatt. A modern irodaházakban egy terasszal, vagy egy belső kerttel ez már adott, ám hogy élünk-e ezekkel a kis lehetőségekkel, rajtunk, vezetőkön is múlik!