11 jó tanács pályakezdőknek
Szerző: Repka Ágnes
HR szakértő, munkajogi szakokleveles tanácsadó
Korábban Magyarország piacvezető személyzeti szolgáltató cégének management tagjaként a munkaerő-közvetítés és fejvadászat országos fejlesztése, irányítása volt a feladata. Emellett tréneri és szakmai mentori tevékenységet végzett sok éven keresztül. Jelenleg szabadúszóként vállalatoknak, alapítványok részére végez HR és munkajogi tanácsadást, magánszemélyek részére pedig munkajogi és karrier-tanácsadást. Szabadidejében munkajogi és karrier-tanácsadó blogot vezet kismamáknak, édesanyáknak két könyve jelent meg a kismamákat, kisgyermekes édesanyákat a munkahelyen megillető jogokról, több fórumon publikál és ad elő rendszeresen.
Amikor sok évnyi tanulás és rövidebb-hosszabb álláskeresési periódus után megvan az első állás, bizony sok pályakezdő úgy érezheti, hogy ez lesz a legnagyobb kihívás. Eddig az iskola védett keretein belül lehetett hibázni, rossz jegyeket szerezni, pótvizsgázni, de innentől kezdve minden egyes hibázás, késés, rosszul elvégzett feladat jelentős hatással van az életre, a fizetés összegére, s végső soron a megélhetésre, az anyagi biztonságra. Pedig az első munkahelyen helyt állni, beilleszkedni, megtanulni másokkal együtt dolgozni nem ördöngösség. Nézzük, mire figyeljen az, aki pályakezdőként élete elő állását nyerte el – s szeretné is azt megtartani!
Ne hagyd ki az első benyomás adta lehetőséget! Készülj fel az első napra úgy, mintha interjúra mennél – megfelelő öltözet, pontos érkezés és gondold át, hogy hogyan fogsz bemutatkozni a kollégáknak, főnököknek, ha találkozol velük. A kellemes benyomás, a megfelelő szavak és az összeszedett, főbb tudnivalókat tartalmazó bemutatkozás biztosan megalapozza a pozitív képet rólad.
Törekedj arra, hogy minél többet megtudj a feladatokól, a szervezetről, a folyamatokról. Ha vannak szabályzatok, folyamatábrák, kézikönyvek, kérd el őket, vagy kérdezd meg, hogy férhetsz hozzá a céges rendszeren keresztül, és unalmas perceidben ezekkel foglalkozz a mobilozás helyett. Hallgasd figyelmesen a többiek magyarázatát, s nyugodtan jegyzetelj. Kérdezz, ha valamit nem értesz, az első napokban, hetekben ez nem szégyen – hónapokkal később azonban már nem szerencsés, ha az első héten elmondottakat nem sikerült megjegyezned!
Próbálj már az első napon hasznos munkát végezni. Még akkor is, ha csak betanulsz, ha ismerkedsz a folyamatokkal, az emberekkel, a feladatokkal, igyekezz valami hasznosat már az első nap letenni az asztalra. Nem kell, hogy nagy dolog legyen, nem kell az éves marketing tervet elkészíteni – nem is menne – hanem elég, ha valakinek segítesz, valamilyen rád bízott kisebb feladatot elvégzel, vagy egy nagyobb munka apróbb részletét elvállalod.
Mutass kíváncsiságot, ambíciót, motíváltságot! Érdekeljen az a munka, amit elvállaltál, ha vannak is olyan feladatok, amik nem a kedvenceid, ne mutasd ki. Minden munkakörhöz tartoznak „szeretem” és „nem annyira szeretem” feladatok, ez utóbbit is el kell látni. Légy proaktív, fogd meg a munka végét, ne ülj, ha nincs feladatod, hanem menj a főnöködhöz, vagy a betanításodra kijelölt kollégához, s kérdezd meg, mi a következő tennivalód.
Ha mégis hibázol – mert előfordulhat mindenkivel – vállald fel, s rögtön javasolj is megoldásokat a hiba kijavítására. Semmiképp se hallgasd el, mert ha mégis kiderül, rosszabb lesz a megítélésed.
Légy alázatos! Meglehet, hogy kiváló iskolákban végeztél, s a legmodernebb elméleti tudás van a birtokodban, de itt több tapasztalt kolléga vesz majd körül, akiktől elsősorban tanulnod kellene, nem kioktatni őket. Ha valamit máshogy gondolsz, vagy máshogy tanultál, ne fitogtasd az első napon, hanem hallgasd meg őket, ismerd meg az egész folyamatot, a működést, a miérteket, s ha a második hónap végén is úgy látod, hogy valóban van olyan rész, amihez hozzá tudsz tenni, finoman, udvariasan vesd fel az ötletet a főnöködnek.
Tartsd távol magad a munkahelyi pletykáktól, ne menj bele olyan beszélgetésekbe, ahol valaki mást a háta mögött kibeszélnek, csúfolnak. Próbálj meg pártalan maradni, ha mégis ilyen helyzetbe kerülsz, s a munkáddal foglalkozz inkább. Ugyanez igaz a főnökről alkotott véleményre is: meglehet, hogy mások hangosan szidják a távollétében, de te ne tedd ugyanezt, ne csatlakozz az ilyen véleménynyilvánításokhoz.
Az előbbi tanács azonban nem azt jelenti, hogy ne vegyél részt semmilyen közösségi megmozdulásban a cégen belül. Az ebédszünetekben történő beszélgetések, a munka utáni közös programok mind-mind kiváló lehetőséget nyújtanak, hogy jobban megismerd a kollégáidat, hogy szorosabb kapcsolatokat tudj kiépíteni, s részévé válj te is a csapatnak. Ráadásul hosszabb távra tervezve a sikeres munkahelyi networking, az előre menetel is sokszor ezeken a közösségi kapcsolatokon múlik, így neked is érdeked, hogy ne csak a szigorúan vett munkahelyi kereteket tartsd, hanem néha részt vegyél egy-egy munkahelyen kívüli eseményen is.
Igyekezz visszajelzést kapni a próbaidőd alatt a teljesítményedről, arról, hogy mennyire vannak veled megelégedve, miben kellene még fejlődnöd, mit várnak még el tőled. Szerencsés esetben ennek - egy 3 hónapos próbaidőt feltételezve - minden hónapban meg kéne történnie, s az elhangzottak alapján tudod utána a munkádat fejleszteni, hogy megfelelj az elvárásoknak.
Ne hagyd magad elnyomni sem! Vannak kollégák, akik a kezdőket szeretik ugráltatni, esetleg durvább tréfákat űznek velük… ha ilyen helyzetbe botlasz, nyugodtan állj ki magadért, nem kell agresszívan reagálni, de ne is hagyd magad megalázni vagy otromba viccek tárgyává válni. Sokszor segít a humoros felfogás és a józan ész a kellemetlenebb helyzetek átvészelésében.
Mutass tiszteletet mindenki felé. Sokan azt hiszik, hogy csak a velük azonos szinten lévőkkel és a hierarchiában felettük lévőkkel kell tisztelettel bánni, aki a „tápláléklánc” alján van, az nem számít. Ez nagy tévedés: a portás, a recepciós, a takarító ugyanolyan ember, ugyanúgy megérdemli a tiszteletet, a köszönetet. Ezzel is csak jó pontokat szerezhetünk magunknak!