Mit tegyél, hogy az újévi fogadalmad valósággá váljon idén?
Szerző: Repka Ágnes
HR szakértő, munkajogi szakokleveles tanácsadó
Korábban Magyarország piacvezető személyzeti szolgáltató cégének management tagjaként a munkaerő-közvetítés és fejvadászat országos fejlesztése, irányítása volt a feladata. Emellett tréneri és szakmai mentori tevékenységet végzett sok éven keresztül. Jelenleg szabadúszóként vállalatoknak, alapítványok részére végez HR és munkajogi tanácsadást, magánszemélyek részére pedig munkajogi és karrier-tanácsadást. Szabadidejében munkajogi és karrier-tanácsadó blogot vezet kismamáknak, édesanyáknak két könyve jelent meg a kismamákat, kisgyermekes édesanyákat a munkahelyen megillető jogokról, több fórumon publikál és ad elő rendszeresen.
Az óév búcsúztatása, az új év - mint új életszakasz, új időszak, új lehetőségek - kezdete óhatatlanul is előhozza az emberből azt, hogy fogadalmat tesz. Ám arra már kevesen képesek, hogy ezt a fogadalmat be is tartsák, hogy a kitűzött célokat meg is valósítsák. Min áll, vagy bukik az, hogy a kitűzött célt év végén, mint valóságot ünnepeljük, vagy továbbra is álom, vágyakozás maradjon?
A nulladik lépés az évértékelés, ehhez egy korábbi cikkben már konkrét segítséget, kérdéseket adtam. Ha ezzel megvagyunk, s tudjuk, honnan indulunk, mik voltak a sikereink, kudarcaink a múltban, s erre építkezve akarjuk a jövőt megtervezni, az egyik legjobb módszer a következő lépésre a SMART célkitűzés. A SMART egy angol mozaikszó, valójában 5 olyan feltételt jelent, aminek a kitűzött célunknak meg kell felelnie ahhoz, hogy jó eséllyel tudjuk teljesíteni – természetesen a személyes erőfeszítés sem maradhat el utána:
S – specific, magyarul konkrét, azaz pontosan leírjuk, hogy mit szeretnék elérni
M – measurable, magyarul mérhető, ez annyit jelent, hogy a cél eléréséhez mérhető, ellenőrizhető módon meg tudjuk mondani, mikor mit kell tennünk, s mikor is értjük el.
A – achievable, magyarul elérhető, vagy reális, legyen elérhető a cél, de ne kis erőfeszítéssel, azaz jelentsen valódi kihívást, de ne túl nagyot
R – relevant, magyarul releváns, a jó cél valóban fontos nekünk, a mi élethelyzetünkre szól, s fontos annyira, hogy dolgozzunk érte. Ha nem releváns a fogadalmunk, azaz nem annyira fontos az életünkben ennek elérése, vagy esetleg külső nyomás miatt fogadtuk meg, nem belső indíttatásból, szinte biztos kudarcra vagyunk ítélve.
T – time-bounded, magyarul időhöz kötött: mit is ér a fogadalom, ha nincs hozzá határidő megszabva. Ha nem rendelünk hozzá egy határidőd, akkor csak tologatjuk magunk előtt, akkor mindig mással fogunk foglalkozni, nem ennek a teljesítésével. Ha tudjuk, mikorra kell elérnünk, rögtön motiváltabban állunk neki, mert tudjuk, hogy mennyi időnk van, s ez a részfeladatok tervezésében is nagy segítség.
Ha ennek az 5 szempontnak megfelel a kitűzött célunk, akkor a következő szükséges lépés, hogy megnézzük, hogyan jutunk el a vágyott célhoz. Minden nagyobb feladatot le lehet bontani kisebb feladatokra, így minden nagy célt is le lehet bontani kisebb célokra. Ha például egy új állás a célunk, egy adott szakmai területen, mondjuk online marketing téren, s erre 3 hónapot hagytunk magunknak, akkor könnyen összeírható, hogy milyen részfeladataink vannak. Kell egy szakmai önéletrajz, egy jó motivációs levél, körbe kell nézni a potenciális munkáltatóknál, be kell szerezni a szakmai referenciákat, rendbe tenni a social média jelenlétünket, a korábbi szakmai kapcsolatokat újra aktiválni kell, és információszerző találkozókat kell szervezni, s érdemes az álláshirdetéseket is figyelni. Emellett a szakmai rendezvények is jó terepet nyújtanak a kapcsolatépítésre, s ha jelenleg nem dolgozunk, a potfóliónk bővítése céljából esetleg önkéntes munkát is érdemes elvállalni. Megvannak tehát a részfeladatok, ehhez kell határidőket rendelni, illetve azokat a feladatokat, amik folyamatosan ismétlődnek – például önéletrajz küldés, állásinterjúk – rendszeresen végeznünk kell.
Így áll össze tulajdonképpen az akciótervünk, ami tartalmazza, hogy mikor, mit kell megcsinálnunk, milyen lépések követik egymást, s melyik héten, hónapban mire koncentrálunk. Ráadásul a jól kidolgozott akcióterv az időközbeni ellenőrzést is segíti, hiszen ha tudom, hogy január közepére készen kell lennie a pályázati anyagomnak, kezemben kell, hogy legyen az összes referencia, és friss social média profillal kell, hogy rendelkezzek, akkor, ha ez még január végén sincs meg, akkor csúszik a résztervem, esetleg az egész nagy célom. Így minden héten tudom tartani a lépést a saját tervemmel. Ugyanez a módszer alkalmazható tanulás esetén is, akár nyelv, akár szakmai képzés a vágyott cél, vagy a régóta várt előléptetés a cégnél.
Ám vigyázzunk, ha túl sokat szeretnénk, lehet, semmi nem valósul meg belőle! Inkább legyen kevesebb célunk, de azon biztosan, módszeresen dolgozzunk, minthogy sokat markoljunk, s a végén keveset fogjunk! Jó, ha az összes előbb meghatározott részfeladathoz azt is hozzárendeljük, hogy mennyi az időigénye, s ha azt látjuk, hogy ennyi időt bizony nem tudunk szánni rá, akkor üljünk le, s tervezzünk újra. Ha túl feszes tempót diktálunk magunknak, hamar elmehet a kedvünk a teljesítéstől, míg ha reális, de kihívást jelentő a célunk, büszkén veregethetjük meg a vállunkat év közben a kisebb részfeladatok teljesítésekor, s ez a jól eső érzés újabb motivációt ad a folytatáshoz.
Egyedül a legnehezebb… így, ha módunk van rá, keressünk olyan személyeket, akik támogatnak minket célkitűzésünk során, vagy merítsünk erőt, kitartást mások sikereiből. Ez lehet egy híres személy, aki inspirál minket, egy jó szakkönyv, amiben tippeket találunk a célunk eléréséhez, de egy hasonló érdeklődéssel rendelkező online vagy személyes csoport is sokat adhat nekünk, hogy a motivációnkat hosszútávon is fenn tudjuk tartani.