Ha új főnököt kapsz…
Szerző: Repka Ágnes
HR szakértő, munkajogi szakokleveles tanácsadó
Korábban Magyarország piacvezető személyzeti szolgáltató cégének management tagjaként a munkaerő-közvetítés és fejvadászat országos fejlesztése, irányítása volt a feladata. Emellett tréneri és szakmai mentori tevékenységet végzett sok éven keresztül. Jelenleg szabadúszóként vállalatoknak, alapítványok részére végez HR és munkajogi tanácsadást, magánszemélyek részére pedig munkajogi és karrier-tanácsadást. Szabadidejében munkajogi és karrier-tanácsadó blogot vezet kismamáknak, édesanyáknak két könyve jelent meg a kismamákat, kisgyermekes édesanyákat a munkahelyen megillető jogokról, több fórumon publikál és ad elő rendszeresen.
Manapság már a vezetői pozíciók sincsenek bebetonozva, így nagy valószínűséggel veled is megtörténhet, vagy meg fog, hogy új főnököt kapsz. Akár szeretted a régi főnöködet, akár nem, az új ember valószínűleg sok változást is hoz majd a munkahelyi szokásokba, s ez kihathat a te karrieredre is. Egy ilyen helyzetből ki lehet jönni nagyon jól is, de néha nagyon rosszul is elsülhet, s a vezetőváltás akár az alkalmazottak elküldését, vagy önszántukból való elköszönését is eredményezheti. Hogyan viselkedj ilyen helyzetben, mire figyelj? Csendes megfigyelés A legjobb taktika az első napokban-hetekben a csendes megfigyelés. Nem kell az első nap rárontani az új főnökre azzal, hogy mennyi jó ötleted van, s mi mindent csinálnál másképpen, mint az elődje időszaka alatt, mert valószínűleg ő sem fog semmihez hozzányúlni, míg nem látja át az új rendszert. Egy jó vezető először megismeri a folyamatokat, az ott dolgozó emberek képességeit, motivációit, a vállalati célokat, s utána kezd javító, korrigáló lépésekbe. Így ha hosszú listád is van arról, hogy mit lehetne jobban, hatékonyabban, gyorsabban csinálni, várd ki, míg megkérdezik a véleményedet. Meglehet, addig te is jobban megismered őt, s jobban tudod, hogyan tálald az ötleteidet!
A stílus maga az ember Sokfajta vezetői stílus van, így lehet, hogy most egy kicsit máshogy fognak menni a dolgok nálatok, mint régen. Eddig a nyitott ajtó politikája dívott az osztályotokon? Közös céges munkaebédek? Meglehet, hogy az új vezető ennek nem híve, s ő bizony szereti zárva tartani az irodája ajtaját, s csak akkor tudsz vele beszélni, ha ezt előre leegyezteted. Abból, hogy hogyan kommunikál, hogyan osztja ki a feladatokat, hogyan beszél másokkal, mit visel, nagy eséllyel következtethetsz arra, hogy mi az, amit szeret. Ezt a tudást is érdemes felhasználni a jövőben, ha te szeretnél tőle majd valamit!
Őszinte beszélgetések Sok vezető leül a területéhez tartozó emberekkel egy kis idő után, hogy jobban megismerje őket, hogy kitűzzék az új célokat, s hogy négyszemközt akár olyan dolgokat is megbeszéljenek, hogy mi nem volt eddig jó az adott szakterületen, min lehetne vagy kell változtatni. Ha partner ebben az új főnök, most jöhetnek az ötleteid, az elképzeléseid, de szigorúan csak azok, amik objektíven megítélhetők. Korábbi érzelemvezérelt vitákat, sérelmeket semmiképpen ne vigyél ebbe az új kapcsolatba, mert az nagyon csúnyán visszaüthet később. Ha az előző vezetővel ilyen konfliktusod volt, azt zárd le magadban, s ne panaszkodj az új vezetőnek erről. De ha őszintén megkérdezi a véleményedet valamiről, ami befolyásolja a munkádat, nyugodtan mondd el, hiszen hosszú távon mindenképpen ez a jó stratégia. Visszahúzódó, csendesebb munkavállalóként nem biztos, hogy ez könnyű lépés lesz, de fontos, hogy ne csak azok jussanak el az új főnökhöz, akik „jól helyezkednek” a cégnél, hanem azok is, akik kevésbé szeretnek szerepelni, de hasznos meglátásaik vannak.
A vesszőparipák Mindenkinek – hangsúlyozom: MINDENKINEK! – van néhány vesszőparipája. A főnököknek általában több is… kinek a korai kezdés, kinek a késés miatti morgolódás, kinek az automatikusan elvárt túlórázás, kinek a rendben és tisztaságban otthagyott íróasztal a nap végén. Valaki a színes-szagos prezentációkra bukik, valaki pedig azt szereti, ha a megtartják a 3 lépés távolságot. Minél hamarabb megtudod ezt, annál jobban meg tudsz felelni ennek, s jó benyomást tehetsz rá! Apróságok ezek, de ha kitapasztalod, mi fontos neki, az első hónapokban már sokkal jobban fogja megítélni a teljesítményedet, s az első benyomás ugye mind tudjuk, mennyire fontos!
Egy közülünk Különösen nehéz helyzet lehet, ha egy korábbi alkalmazottat léptettek elő, aki most azoknak a munkáját irányítja és ítélni meg, akikkel egy éve még együtt „húzta az igát”. Ebben a helyzetben érhetően mindkét fél intelligenciájára és diplomáciai érzékére szükség van, hogy az amúgy is kényes helyzet ne legyen még kellemetlenebb mindenkinek. Alkalmazottként ilyenkor a korábban megengedett közvetlen hang, a vicces beszólogatások már nem megengedettek, fogadjuk el, hogy ezentúl vezető lett a kollégából, s kezeljük e szerint a kapcsolatot is. Ha jól végzi a munkáját, még előnyünk is származhat belőle, hogy egy közülünk feljebb lépett, hiszen jobban ismeri a területet valószínűleg, mint egy kívülről jövő főnök, így talán az érdekeinket is jobban tudja majd képviseli. Ne feledjük azonban, gyakorlatilag két tűz közé szorul az a kolléga, ami alkalmazottból a menedzsment tagja lett, alulról az alkalmazottak, felülről a felsővezetés nyomását kell elviselnie, s mindkettő érdekeit figyelembe vennie, s ez bizony általában nem egyszerű feladat.
Ami tilos A munkahelyi pletykákat remélhetőleg eddig is elengedtük a fülünk mellett, ezen túl se foglalkozzunk velük, de pláne ne csacsogjunk erről az új vezetővel – még ha megkérdezi, hogy kiről mit tudunk, akkor sem! Ha egy vezető az alkalmazottjánál ezzel a kérdéssel indít, akkor valószínűleg később is ilyen eszközökkel informálódik – akár rólunk is a hátunk mögött - , s ebbe a játszmába nekünk nem jó beszállni. Finoman utasítsuk vissza a kérdést azzal, hogy mi erről nem tudunk semmit, s tereljük a témát újra szakmai síkra.