Kiadási, bevételi pénztárbizonylatok

Kérdés

A számviteli politikám pénzkezelési szabályzatában az szerepel, hogy minden készpénzmozgás után a házipénztárban kiadási, bevételi pénztárbizonylatot kell kiállítani. Lehet ebből valami problémám, ha a bizonylatokat nem vezette a vállalkozás. Ugyanakkor a számviteli törvény nem írja elő tételesen a kiadási, bevételi pénztárbizonylatok használatát. Mi itt az igazság?

Válasz

A 2000. évi C. törvény valóban nem írja elő tételesen a pénzkezelés módját, de azt előírja hogy azt szabályozni kell. A szabályozás módját tehát nem szabályozza! Ebből következik, hogy a szabályozást ugyan meg kell tenni a számviteli politika pénzkezelési szabályzat szintjén.
Álláspontom szerint a kisvállalkozásoknál (ahol a tulajdonos(ok) maga(uk) a pénztár kezelője), felesleges (költség-haszon összevetése elv) a kiadási-bevételi pénztárbizonylatok használata. Ugyanis ilyenkor az elsődleges bizonylat már elve igazolja a pénzmozgás tényét.
Ugyanakkor egy nagyobb vállalkozásnál, ahol egy alkalmazott pénztáros látja el a pénztárosi feladatokat, ott a vagyon védelme miatt szükséges a kiadási, bevételi pénztárbizonylat, sőt még más biztonsági intézkedés is (pl. több szintű utalványozás, heti –esetleg napi- pénztárjelentés, stb.).

A fentiek alapján azt kell mondjam, ha a pénzkezelési szabályzatában rögzítették, hogy használják minden pénzmozgásnál a kiadási és bevételi pénztárbizonylatokat, akkor sajnos a saját maguk által állított szabályozást be kell tartani.