Csavarjunk egyet a feladaton!

2022-05-19
Mai IT bejegyzésünkben megtaláljátok az előző heti feladvány megoldását, illetve egy újabb hasonló feladatot egy kis csavarral. Szó szerint.

A múlt heti feladat helyes megoldása: B+E+F, vagyis a teljes utasítás így szól:
1 L 1 R 2 R 4 L 1 L 1 R 1 L 5 R 2 R 5 L 2 L 2 R 2 R 1 L 1 L 1 R 2

A feladatot ITT találod.

***

A programozás - a hiedelmekkel ellentétben - sokszor nem igényel matematikai tudást. Viszont logika, elemzőkészség és a valós élethelyzetek aprólékos elemekre bontásának képessége annál inkább fontos.

Egy jó programozónak nem csak az a dolga, hogy “leprogramozza” a mások által kitalált és aprólékosan megfogalmazott utasításokat. Azt is fel kell ismernie, hogy az adott, valós élethelyzethez mely funkciók létrehozása a legcélszerűbb annak érdekében, hogy a szoftver valódi segítséget adjon a felhasználónak.

Ehhez viszont nem csak “gépies” gondolkodásra, hanem helyzetfelismerésre, figyelemre és pontos elemzőkészségre is szükség van. Az alábbi feladat ezen tulajdonságokat teszi próbára.


Újabb feladvány

A múlt heti feladatunk után e hétre is hasonlóval készültünk.

Az ábra hasonló, viszont a megközelítés más. Most nem azt kell kitaláld, hogy milyen parancssor által jut el “K” az x jelű pontra. Ezt a feladat leírásában megmondjuk. Vannak viszont további információk a feladatban, és a feladaton is “csavarunk” egyet - szó szerint. Olvasd el figyelmesen az információkat, majd ezután válaszd ki a megfelelő választ a kérdésekre.

NYUGI! Számolni alig kell, a feladat megoldásához szükséges matematikai tudás nem több, mint amit általános iskola alsó tagozatban tudni kell. Logika és figyelem viszont már kicsit több kell, de az sem vészes!





Az ábra elemeinek működése:

  • A rózsaszínű “K” jelű, nyíllal ellátott korong lépegetni tud a négyzethálós rácsozat pontjain. Csak a vonalak mentén léphet.
  • 1 egységnyi idő alatt 1 szakaszt tud megtenni. Szakasznak két egymás melletti zöld pont közötti vonallal jelölt egységet nevezzük.


K-t utasításokkal lehet mozgatni. Az alábbiakat tudjuk erről:

  • Ha szám szerepel az utasításban, akkor K annyi szakaszt halad a nyíl irányába, amekkora szám az utasításban szerepelt (1-es szám 1 szakasz megtételét jelenti).
  • “R” utasítás jelentése K számára: Fordulj helyben jobbra!
  • “L” utasítás jelentése K számára: Fordulj helyben balra!


Egyéb információk:

  • K számára minden szakasz megtétele 1 egységnyi energiát fogyaszt.
  • K számára minden szakasz megtétele 1 egységnyi időbe telik.
  • K számára minden fordulás 1 egységnyi energiát fogyaszt.
  • K számára minden fordulás 0 egységnyi időbe telik.
  • A belső halványsárga korong K indulásának pillanatában forogni kezd a középpontja körül az óramutató járásával megegyező irányba a területén található összes elemmel együtt. A forgás sebessége 4 egységnyi idő alatt 90°.
  • A külső, szürke hátterű terület a 4 db számozott fehér csillaggal mozdulatlan.


A parancssor:

Az alábbi “parancssor” által jut el K a kezdőpontból az “x”-szel jelölt pontra:

1 R 2 L 1 L 2 R 1 L 4 R 2 R 1 R 1 L 5 L 2 L 4 R 3 R 2 L 1 L 2 R 1 R 1 L 1 R 1 L 2


Kérdések:


1) Melyik csillaghoz lesz legközelebb K, amikor eléri x pontot?

Opciók: 1 / 2 / 3 / 4


2) Ha a fent leírtak szerint minden lépés és minden forduló is energiát fogyaszt, milyen másik parancssorral érhetjük el azt a helyzetet, hogy

  • K ugyanazon számozott csillaghoz a lehető legközelebb kerüljön, mint a fent leírt parancssor által,
  • a K-n található nyíl mutasson a csillagra,
  • és mindeközben a lehető legkevesebb energiát fogyassza?

Opciók: RR / 14 / LL / 1RR1 / nem kell semmit csinálnia


3) Minimálisan hány időegység kell az előző kérdésben megfogalmazott pozíció eléréséhez?

Opciók: 0 / 4 / 8 / 16


A megfejtés IDE KATTINTVA olvasható.

***

Ha szereted az efféle feladványokat és előző feladatunkat még nem láttad, ide kattintva megnézheted.
Ha érdekel a programozás, nézd meg IT képzéseinket: Junior Java backend fejlesztő, Junior frontend fejlesztő, Junior szoftvertesztelő