3 tipikus hiba, amit kezdő designerek elkövetnek

A designer szakma kívülről nézve csupa színes vizualitás, kreatív szabadság és inspiráló projekt. De ha egy kezdő belevág, hamar szembesül azzal, hogy a grafikai munka jóval több, mint „szépen rajzolni”. Sőt: sokszor épp az a gond, hogy a szépség túlságosan előtérbe kerül a működéssel szemben. Most megmutatjuk a három leggyakoribb hibát, amit kezdő designerek elkövetnek - és azt is, hogyan tudod elkerülni őket.
1. A „szép” mindenek felett: amikor az esztétikum elnyomja a funkciót
Egy látványos grafika még nem biztos, hogy jó is. A design lényege nemcsak az esztétika, és nem is kizárólag a praktikum - hanem e kettő összhangja. A jó design úgy vonzza a szemet, hogy közben segíti a megértést, irányítja a figyelmet, támogatja az üzenetátadást.
- Ha egy hirdetés szép, de nem érthető: nem működik.
- Ha egy prospektus tele van látványos elemekkel, de nem segít eligazodni az információk között: nem működik.
A jó designer lényegében 'vizuális gondolkodó'. A célcsoportot, a marketingcélt és az adott felület sajátosságait is figyelembe veszi. Pontosan ezt tanítjuk meg a Web és kiadvány designer képzésen -mert a valódi profizmus a tartalom és a forma egyensúlyán múlik.
2. A szoftverkavalkád csapdája: amikor széles az eszköztár, de sekély a tudás
Sok kezdő designer próbál minél több szoftvert kipróbálni: egy kis Photoshop itt, egy kis Canva ott, Illustrator sablon letöltés amott... A végeredmény: szétszórt ismeretek, de kevés biztos tudás.
Mi más utat kínálunk.
A képzés során három, egymásra épülő szoftverrel dolgozunk: Affinity Photo, Affinity Designer és Affinity Publisher. Ezek nemcsak költséghatékony alternatívák, de teljes funkcionalitású eszközök is, amelyek jól lefedik a fotókezelést, a vektoros tervezést és a kiadványszerkesztést.
Fontos azonban: nem a szoftverek neve számít, hanem a mögöttes gondolkodás. A képzés során a grafikai alapelveket, látványtervezési logikát, rétegkezelést, tipográfiát és esztétikai szemléletet tanulod meg - ezeket később bármilyen rendszerre képes leszel adaptálni.
3. Csak nyomda? Csak web? Inkább: tudatos platformhasználat
Sokan nem tulajdonítanak kellő jelentőséget a technikai háttérnek. Pedig egy designfájl nemcsak jól kell, hogy kinézzen, hanem működnie is kell - a nyomdában, a képernyőn, a telefonodon.
- CMYK vagy RGB?
- PNG vagy PDF/X?
- 72 vagy 300 DPI?
A képzés során megtanítjuk, hogyan hozz létre nyomdakész fájlokat, de ugyanakkor külön figyelmet fordítunk a digitális formátumokra is: hogyan készíts webre optimalizált grafikát, mire kell figyelni reszponzív designnál, mi a social media platformok technikai követelménye.
Egy designer ma nem választhat csak egyet. Tudnia kell, hol hogyan működik az anyag, amit készít.
+1 bónusz: a rajztudás mindenható mítosza ... és amit helyette fejlesztened kell
Sokan azt gondolják, hogy designernek lenni egyenlő a kiváló rajztudással. Ez nem igaz. A designhoz nem feltétlenül kell szabadkézi rajzkészség, viszont kell:
- vizuális érzék
- arányérzék
- térlátás
- forma- és színösszehangolás
Ezeket pedig lehet tanulni. A képzés során nem rajzolni fogsz, hanem látni tanulsz. Megérteni, mitől lesz egy kompozíció harmonikus, egy tipográfia hatékony, egy színpaletta érthető és érzékelhető.
Nem baj, ha most még nem tudod „hogyan kell szépet csinálni” - mi megtanítjuk, hogyan csinálj hatékonyat, ami szép is.
Ha te is szeretnél egy biztos alapokon nyugvó, piacképes és élvezetes szakmát megtanulni, nézd meg a Web és kiadvány designer képzésünket!