Devizás tétel átértékelése
Kérdés
Tisztelt Szakértő! Gyors segítségét kérem az alábbi ügyben. Kft-ben az értékelés során a EUR hitelnek az árfolyamvesztesége 3.000 eFT, amit kötelező lekönyvelnem. Azonban akkor a saját tőkém a jegyzett tőke 50% alá süllyed. Mi tudok tenni ennek elkerülése érdekében? Kaptam egy állásfoglalást, miszerint indokolt esetben mentesülhetek a devizás tétel átértékelése alól. Kérdésem, indok lehet a vállalkozás saját tőkéjének értéke? Amennyiben mindenképp értékelnem kell, nem lehetséges a mérlegkészítés árfolyamán? KöszönömVálasz
Sajnos a Számviteli törvény 2011. január 1-jétől bekövetkezett változása értelmében minden devizás és devizalapú tétel átértékelését el kell végezni, már nem mérlegeléstől függően, hanem kötelezően, függetlenül az árfolyamkülönbség összegétől. Szt.60 §( 3 ).
Az átértékelés a törvény értelmében üzleti év mérleg-fordulónapjár azaz december 31.-én kell elvégezni!
Eltérni csak ívételes esetben lehet, például, ha a beruházást érintő árfolyam-különbözet, a beszerzési/bekerülési érték részét képezi.
A beuházási hitel nem realizált árfolyamkülömbözetének elszámolásakor, lehetőség van az árfolyam különbözet időbeli elhatárolására!
A deviza alapú beruházási hitel fordulónapi árfolyam értékelésénél, ennek elszámolásánál abból kell kiindulni, hogy a beruházási hitelt mihez vettük igénybe és mikor. Ebben az esetben céltartalékot kell képezni ahol a hitellejárat arányát kell figyelembe venni, mely a hitel lejárat és az eszköz használati ideje alapján számítható ki.
Legfrissebb
- 2026. október 03. Pmt. 2026 – új pénzmosás-megelőzési szabályok könyvelőknek
- 2026. október 03. Ingatlan-bérbeadás áfakötelessé tétele
- 2026. október 03. 5%-ra csökkent a tűzifa áfája
- 2026. október 03. Változtak az egyszerűsített foglalkoztatás szabályai 2026-ban
- 2026. október 03. 2026. októberi adózási határidők – Könyvelői naptár
Pallas Prémium Tagság
- 700+ szakmai videó
- 10+ új tartalom havonta
- 20 kreditpont szerezhető évente