Nyugdíjasok keresőtevékenysége és közterhei különböző jogviszonyokban
A munkaerőhiány ösztönzi a nyugellátásban részesülők foglalkoztatását. A nyugdíjasok keresőtevékenysége kapcsán fizetendő közterhek azonban sok esetben eltérnek az aktív korúak esetén fizetendő közterhektől. Az alábbiakban részletezem, hogy a különböző foglalkoztatási formákban a foglalkoztatónak/kifizetőnek és a foglalkoztatott nyugdíjasnak milyen közterheket kell fizetnie.
Ha a saját jogú nyugdíjas (továbbiakban: nyugdíjas) keresőtevékenységet folytat, akkor - a 40 éves jogosultsági idő alapján nyugellátásban részesülő hölgyeket kivéve - a keresőtevékenységnél nincsen sem jövedelem-, sem időkorlát. A 40 éves jogosultsági idővel nyugellátásban részesülő nő keresőtevékenységénél figyelemmel kell lenni arra, hogy ha a keresőtevékenység során az általa fizetendő nyugdíjjárulék alapja meghaladja az éves keretösszeget (a tárgyév első napján érvényes minimálbér tizennyolcszorosát, azaz idén a 127 500 forint tizennyolcszorosát, ami 2 295 000 forint), a következő hónap 1. napjától a tárgyév végéig, de legfeljebb az irányadó öregségi nyugdíjkorhatár betöltéséig a nyugdíj folyósítását szüneteltetni kell.
Mindezek alapján elsőként tekintsük át a munkaviszonyban, egyszerűsített foglalkoztatásban és munkaviszony jellegű jogviszonyban történő foglalkoztatást!
A nyugdíjasok minden időkorlát, és korhatár nélkül dolgozhatnak munkaviszonyban. Szigorúbb szabályok vonatkoznak ugyanakkor a munkaviszony jellegű jogviszonyban alkalmazásra. Ez utóbbiak közé tartozik például a közalkalmazotti, és a közszolgálati jogviszony.
Amíg munkaviszony esetén az alkalmazásnak nem feltétele a büntetlen előélet vagy a magyar állampolgárság, addig a közalkalmazotti törvény előírja, hogy közalkalmazotti jogviszonyban az állhat, aki büntetlen előéletű, és magyar állampolgárságú, vagy külön jogszabály szerint a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező, illetve bevándorolt vagy letelepedett. A közalkalmazottakhoz hasonlóan a közszolgálati tisztviselőkre vonatkozó törvény többek előírja, hogy kormányzati szolgálati jogviszonyt büntetlen előéletű, legalább érettségi végzettséggel rendelkező magyar állampolgár tölthet be.
Továbbá a közalkalmazotti-, kormányzati szolgálati jogviszony esetén figyelemmel kell lenni az 1700/2012. (XII. 29.) kormány határozatra is, amely elrendeli a közalkalmazotti jogviszonyban, kormányzati szolgálati jogviszonyban állók felmentéssel való megszüntetését az öregségi nyugdíjkorhatárt betöltött és az öregségi teljes nyugdíjhoz szükséges szolgálati időt megszerzett alkalmazottak esetén. A kormányhatározat lehetőséget ad arra, hogy ha a munkáltató különösen fontos érdeke vagy ha költségvetési szerv alaptevékenysége indokolja, akkor a munkáltatói jogok gyakorlója a kormány véleményének kikérését követően dönthet a továbbfoglalkoztatásáról azzal, hogy a kormány véleménye köti a munkáltatói jogok gyakorlóját a döntésének meghozatalában. Azaz a kormányhatározat a fentiek alapján, a nyugdíjkorhatárt betöltöttek és adott szolgálati idővel rendelkezők kapcsán továbbfoglalkoztatási tilalmat rendel el, amely alól csak a kormány engedélyével lehet mentesítést szerezni.
Megjegyzés: Nem vonatkozik a fenti felmentési kötelezettség azokra a nyugdíjasok korúakra, akiket központi költségvetési szervként működő felsőoktatási intézményekben oktatói, tanári vagy tudományos kutatói munkakörben foglalkoztatnak, valamint azokra az orvosokra, akiket a rehabilitációs orvosszakértői feladatok ellátása érdekében megbízási szerződéssel foglalkoztatnak vagy foglalkoztatni szeretnének.
A fentieken túl, még arra is figyelemmel kell lenni, hogy a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló törvény rögzíti: „Az öregségi nyugdíj folyósítását – a jogviszony létesítésének hónapját követő hónap első napjától a jogviszony megszűnése hónapjának utolsó napjáig – szüneteltetni kell, ha a nyugdíjas közalkalmazotti jogviszonyban, kormányzati szolgálati jogviszonyban, állami szolgálati jogviszonyban, állami vezetői szolgálati jogviszonyban, köztisztviselőként vagy közszolgálati ügykezelőként közszolgálati jogviszonyban, bírói szolgálati viszonyban, igazságügyi alkalmazotti szolgálati viszonyban, ügyészségi szolgálati viszonyban, a rendvédelmi feladatokat ellátó szervek hivatásos állományának szolgálati jogviszonyáról szóló törvény szerinti hivatásos szolgálati jogviszonyban vagy a Magyar Honvédséggel szerződéses vagy hivatásos szolgálati viszonyban áll.”
Azaz a fenti jogviszonyokban tovább-, vagy újrafoglalkoztatott nyugdíjas nyugdíjának a folyósítása - a jogviszony fennállása alatt - szünetel.
Mindezek alapján tekintsük át, milyen közterheket kell fizetni munkaviszonyban, és munkaviszony jellegű jogviszonyban foglalkoztatott nyugdíjasok esetén. A nyugellátásban részesülő béréből le kell vonni
-a 15 százalék személyi jövedelemadó-előleget,
-a 4 százalék természetbeni egészségbiztosítási járulékot,
-a 10 százalék nyugdíjjárulékot.
10 százalékos mértékű nyugdíjjárulék alapján a nyugellátásban részesülő jogosult nyugdíjának 0,5 százalékkal való emelésére. A 0,5 százalékos emelés hivatalból történik, azaz erre vonatkozóan nem kell külön kérelmet benyújtani.
A 3 százalék pénzbeli egészségbiztosítási járulékot csak akkor kell levonni, ha a nyugdíj folyósítása szünetel. Erre tekintettel levonásra kerül a 3 százalék pénzbeli egészségbiztosítási járulék
-a 40 éves jogosultsági idővel rendelkező nő esetén akkor, ha elérte a jövedelemkorlátot, és ezért nyugdíjának folyósítása szünetel, továbbá
-a fentiekben ismertetett munkaviszony jellegű jogviszonyban dolgozó nyugdíjas esetén.
A munkaviszonyban dolgozó nyugdíjas után meg kell fizetnie a munkáltatónak 22 százalék szociális hozzájárulási adót. 55 év feletti munkavállalónál a munkáltató szociális hozzájárulási adókedvezménnyel élhet. Ha a nyugdíjas teljes munkaidőben dolgozik, akkor a foglalkoztató legfeljebb 100 000 forint után 11 százalék szociális hozzájárulási adókedvezményt vehet igénybe. Abban hónapban, amikor a munkavállaló 55. életévét betölti, a kedvezmény már egész hónapra érvényesíthető. A kedvezményt részmunkaidős foglalkoztatás esetén teljes munkaidőhöz viszonyított arányban csökkenteni kell. Ha a kifizető költségvetési szerv, akkor ezzel a kedvezménnyel nem lehet élni.
Példa: 8 órában dolgozó, saját jogú nyugellátásban részesülő 69 éves munkavállaló munkabére bruttó 400 000 forint. A munkabéréből le kell vonni 60 000 forint személyi jövedelemadó-előleget, 40 000 forint nyugdíjjárulékot és 16 000 forint természetbeni egészségbiztosítási járulékot. A 12 000 forint pénzbeli egészségbiztosítási járulékot csak akkor kell levonni, ha a nyugellátás folyósítása szünetel. A munkáltató megfizeti 88 000 forint szociális hozzájárulási adó helyett 77 000 forint adót, azaz havi 11 000 forint megtakarítással élhet. A munkáltató továbbá köteles megfizetni a szakképzési hozzájárulást, amely jelen esetben 6 000 forint.
Dolgozhat a nyugdíjas alkalmi munkavállalóként vagy idénymunkásként. Az alkalmi-, és az idénymunka határozott időre köthető. Azaz az alkalmi munka összesen legfeljebb 5 egymást követő naptári napig, egy naptári hónapon belül összesen legfeljebb 15 naptári napig, egy naptári éven belül összesen legfeljebb 90 naptári napig létesíthető. A mezőgazdasági idénymunka, mind a turisztikai idénymunka is határozott időtartamra jöhet létre azzal, hogy azonos felek között, mezőgazdasági- vagy turisztikai idénymunkára kötött szerződés egy naptári éven belül nem haladja meg a 120 napot.
Alkalmi munkavállalás, mezőgazdasági-, turisztikai idénymunka esetén idén a minimálisan kifizetendő órabérek a minimálbér 85%-a, azaz 623 forint/óra, míg szakképzettséget igénylő munkakörökben garantált bérminimum 87%-a, azaz 806 forint/óra. Alkalmi munkavállaló esetében a munkáltató által fizetendő közteher mértéke:
alkalmi munka esetén a munkaviszony minden naptári napjára munkavállalónként 1 000 forint,
filmipari statiszta alkalmi munkára irányuló egyszerűsített foglakoztatása esetén a munkaviszony minden naptári napjára munkavállalónként 3 000 forint.
A mezőgazdasági- és turisztikai idénymunkában foglalkoztatott munkavállaló esetében a munkáltató által fizetendő közteher mértéke, a munkaviszony minden naptári napjára, munkavállalónként 500 forint/nap.
Összegezve:
FoglalkoztatásNyugdíjas tb közterheiFoglalkoztató/kifizető közterhei
Munkaviszony/
Munkaviszony jellegű jogviszonyA bérből le kell vonni a 4 % természetbeni egészségbiztosítási járulékot, a 10 % nyugdíjjárulékot (3 százalék pénzbeli egészségbiztosítási járulékot, ha a nyugdíj folyósítása szünetel).A munkáltató 22 % szociális hozzájárulási adót és 1,5 % szakképzési hozzájárulást köteles fizetni.
Alkalmi munkavállalásnapi 1 000 forint, filmipari statiszta esetén napi 3 000 forint
Idénymunkanapi 500 forint
Megbízási-, vállalkozási szerződés
A nyugdíjas dolgozhat munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony keretében. Ezek különösen a megbízási szerződés illetve egyéni/társas vállalkozónak nem minősülő vállalkozási szerződés alapján végzett tevékenységek. Ha a munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban személyesen munkát végző személy tárgyhavi járulékalapot képező jövedelme eléri a minimálbér havi összegének harminc százalékát, illetőleg naptári napokra annak harmincad részét, akkor biztosítottnak minősül, és köteles járulékokat fizetni.
Ha a nyugdíjas például megbízási jogviszony keretében dolgozik, akkor a megbízási díjából személyi jövedelemadó szabályai szerint általános költségelszámolás alapján 10 százalék költség kerül levonásra vagy számlákkal igazolva, a személyi jövedelemadó szabályai szerint tételes költségek levonására kerülhet sor (maximum a megbízási díj 50 százalékáig). 10 százalékos mértékű nyugdíjjárulék alapján a nyugdíjas jogosult nyugdíjának 0,5 százalékkal való emelésére.
A nyugdíjas bármelyik költségelszámolást választhatja. A nyugdíjasnak költséggel csökkentett megbízási díj alapján kell megfizetni a személyi jövedelemadó-előleget és biztosítási jogviszony fennállása esetén a járulékokat. A kifizető a fentieknek megfelelően szociális hozzájárulási adót, és szakképzési hozzájárulást fizet.
Példa: A nyugdíjas megbízott bruttó 200 000 Ft megbízási díjat kap és általános 10 százalékos költségelszámolást választ, akkor 180 000 Ft-ot alapul véve 27 000 Ft személyi jövedelemadó-előleget, 18 000 Ft nyugdíjjárulékot és 7200 Ft természetbeni egészségbiztosítási járulékot kell levonni. A 3 százalék pénzbeli egészségbiztosítási járulékot csak akkor kell levonni, ha a nyugdíj folyósítása szünetel. Jelen esetben azonban, ha a nyugdíj folyósítása nem szünetel, akkor a nyugdíjas nyugdíja mellett nettó (200 000 – 52 200) 147 800 Ft megbízási díjat kap kézhez.
A megbízó, mint kifizető 22 % szociális hozzájárulási adót, és szakképzési hozzájárulási adófizetési kötelezettség esetén 1,5 % szakképzési hozzájárulást fizet.
Megjegyzés: Ha a nyugdíjas egyszerűsített közteherviselési hozzájárulást (ekho) választ a 2005. évi CXX. törvény felsorolt FEOR számokkal megjelölt tevékenységek esetén, akkor a nyugdíjas által fizetendő ekho mértéke 11,1 százalék, míg a kifizető az ekho-alap összege után 20 százalék ekhót fizet. A jogszerűen ekho-alapként figyelembe vett bevétel után az ekho megfizetésével a kifizető és a nyugdíjas mentesül a szociális hozzájárulási adó, a 15 százalék személyi jövedelemadó-előleg, a 4 százalék természetbeni egészségbiztosítási járulék, a 10 százalék nyugdíjjárulék megfizetése alól, továbbá a nyugdíj folyósításának szünetelése esetén 3 százalék pénzbeli egészségbiztosítási járulék megfizetése alól.
FoglalkoztatásNyugdíjas tb közterheiFoglalkoztató/kifizető közterhei
Megbízási-, vállalkozási szerződésBiztosítási jogviszony esetén a tárgyhavi járulékalapot képező díjazásból le kell vonni a 4 % természetbeni egészségbiztosítási járulékot, a 10 % nyugdíjjárulékot (3 százalék pénzbeli egészségbiztosítási járulékot, ha a nyugdíj folyósítása szünetel).A megbízó, mint kifizető 22 % szociális hozzájárulási adót, és szakképzési hozzájárulási adófizetési kötelezettség esetén 1,5 % szakképzési hozzájárulást fizet.
Szövetkezet tagjaként folytatott tevékenység
Az 1997. évi LXXX. törvény alapján biztosítottnak minősül a szövetkezet tagja, aki a szövetkezet tevékenységében munkaviszony, vállalkozási vagy megbízási jogviszony keretében személyesen közreműködik, kivéve az iskolaszövetkezet nappali rendszerű oktatás keretében tanulmányokat folytató tanuló, hallgató tagját – 25. életévének betöltéséig a tanulói, hallgatói jogviszonya szünetelésének időtartama alatt is –, a közérdekű nyugdíjas szövetkezet öregségi nyugdíjban részesülő tagját, valamint a szociális szövetkezetben tagi munkavégzés keretében munkát végző tagot.
Azaz, a szövetkezet nyugdíjas tagja dolgozhat a szövetkezetben munkaviszony, vállalkozási vagy megbízási jogviszony keretében. A fentiekben ismertettek alapján ez esetben biztosított lesz, és köteles a járulékalapot képező jövedelme után természetbeni egészségbiztosítási járulékot és nyugdíjjárulékot fizetni. Ha a nyugdíj folyósítása szünetel, a saját jogú nyugdíjas foglalkoztatott pénzbeli egészségbiztosítási járulékot is köteles megfizetni. Más a helyzet akkor, ha a nyugdíjas a közérdekű nyugdíjas szövetkezet tagjaként tevékenykedik.
A közérdekű nyugdíjas szövetkezetben öregségi nyugdíjban részesülő tagként tevékenykedő személy nem biztosított, így a tagnak a keresőtevékenysége során szerzett jövedelméből 15 százalék személyi jövedelemadó előlegen túl járulékokat nem kell megfizetnie.
Megjegyzés: A közérdekű nyugdíjas szövetkezet az öregségi nyugdíjban részesülő tag tevékenysége alapján nem fizet szociális hozzájárulási adót, és szakképzési hozzájárulást sem.
Egyéni-, társas vállalkozás folytatása öregségi nyugdíj folyósítása mellett
Ha a sajátjogú nyugellátásban részesülő vállalkozóként dolgozik, akkor kiegészítő tevékenységet folytatónak minősül. A kiegészítő tevékenységet folytató vállalkozó, ha vesz fel jövedelmet 15 százalék személyi jövedelemadó-előleget, és 10 százalék nyugdíjjárulékot fizet.
A 10 százalék nyugdíjjárulék alapja
az egyéni vállalkozó esetében a vállalkozói kivét,
átalányadózó egyéni vállalkozó esetén az átalányban megállapított jövedelem,
az egyszerűsített vállalkozói adózást választó egyéni vállalkozó esetében pedig az Eva törvényben meghatározott adóalap 10 százaléka.
Ez esetben is igaz, hogy a nyugdíjas nyugdíja - a 10 százalékos mértékű nyugdíjjárulék alapján – 0,5 százalékkal növelésre kerül.
A kiegészítő tevékenységet folytató vállalkozó után a vállalkozás havi 7 110 forint egészségügyi szolgáltatási járulékot fizet. Nem kell azonban ezt az egészségügyi szolgáltatási járulékot fizetni többek között arra az időtartamra, amely alatt a kiegészítő tevékenységet folytató vállalkozó keresőképtelen, vagy gyes-ben részesül, vagy fogvatartott, vagy állat-egészségügyi szolgáltató tevékenysége illetve ügyvédi tevékenysége szünetel, vagy közjegyzői vagy szabadalmi ügyvivői kamarai tagsága szünetel, vagy egyéni vállalkozói tevékenysége szünetel, továbbá ha munkaviszonyban is dolgozik, amelyben a foglalkoztatása eléri a heti 36 órát.
Ha a nyugdíjas egyéni-, vagy társas vállalkozóként a kisadózást választja, akkor nem főállású kisadózónak minősül és a kisadózó vállalkozás havi 25 000 forint tételes adót fizet. A tételes adót többek között nem kell megfizetni azon hónapokra, amelyek egészében a kisadózó egyéni vállalkozói tevékenységét szünetelteti, vagy gyes-ben, ápolási díjban részesül, fogvatartott kivéve, ha a kisadózóként folytatott tevékenységébe tartozó munkát végez.
Fontos azonban megjegyezni, hogy az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság értelmezése alapján, a főállásúnak nem minősülő kisadózó a kisadózó vállalkozások tételes adójáról szóló 2012. évi CXLVII. törvény 10. § (2) bekezdése értelmében nem minősül biztosítottnak, és esetében a Tny. 83/B. §-ának alkalmazására nem kerül sor. Azaz, ha a 40 éves jogosultsági idővel rendelkező nő vállalkozóként a kisadózást választja, akkor nem érvényesül a fentiekben leírt jövedelemkorlát.
FoglalkoztatásNyugdíjas tb közterheiVállalkozás közterhei
Kiegészítő tevékenységű vállalkozás10 % nyugdíjjárulék, amelynek az alapja az e tevékenységből származó vállalkozói kivét, átalányadózó esetén az átalányban megállapított jövedelem, illetve az eva törvényben meghatározott adóalap 10 százaléka.havi 7 110 Ft egészségügyi szolgáltatási járulék
Kisadózáshavi 25 000 forint tételes adó
Végezetül meg kell említeni, hogy a nyugdíjas őstermelőként is dolgozhat, azonban ez esetben nem lesz biztosított, így őstermelőként társadalombiztosítási közterheket nem kell fizetnie.
Legfrissebb
- 2026. október 03. Pmt. 2026 – új pénzmosás-megelőzési szabályok könyvelőknek
- 2026. október 03. Ingatlan-bérbeadás áfakötelessé tétele
- 2026. október 03. 5%-ra csökkent a tűzifa áfája
- 2026. október 03. Változtak az egyszerűsített foglalkoztatás szabályai 2026-ban
- 2026. október 03. 2026. októberi adózási határidők – Könyvelői naptár
Pallas Prémium Tagság
- 700+ szakmai videó
- 10+ új tartalom havonta
- 20 kreditpont szerezhető évente