időszakos elszámolás vagy sem?

Kérdés

Tisztelt szakértő! Cégünk szerződésben áll egy karbantartó céggel. Eseti megrendelés alapján, a szerződésben meghatározott feltételekkel végez épület-átalakítási munkákat. Ezen kívül rendkívüli meghibásodás esetére azonnal rendelkezésre áll, a rendelkezési állásnak azonban nincs díja, csak az elvégzett szolgáltatást számlázza. Havonta utólag, 1db számlát állít ki az S.o.s hibajavításokról. Véleményünk szerint ez időszakos elszámolásnak minősül, igaz, hogy a szerződésben az elszámolási időszak nincs meghatározva. A karbantartó cég azonban elzárkózik attól, hogy a számlát az időszakos elszámolás szabályai szerint állítsa ki, még arra sem hajlandó, hogy egy szerződésmódosítással tisztázzuk az elszámolási időszakokat. Véleményük szerint, mivel csak abban a hónapban állít ki ilyen számlát, amelyikben kértünk hibajavítást (mindig van, kb. 50-60 db ilyen jellegű munka, ez nem tartozik az áfa tv. 58.§-a alá. Helyesen jár el?

Válasz

Egy esetleges ellenőrzés esetén az adóhivatal nem a szerződés szövegét, hanem az ügylet tartalmát fogja vizsgálni, és megítélni.
Elszámolási időszakos teljesítésről akkor beszélünk, ha a felek között folyamatos jogviszony van, amelynek során a közöttük megvalósult teljesítésekről az általuk megállapodott időszakokra vonatkozóan összevontan számolnak el, illetve ha rendszeresen, ismétlődő jelleggel történik a nyújtott szolgáltatás, teljesített termékértékesítés vonatkozásában a díjfizetés.
Amennyiben a szolgáltatást végző társaság csak a konkrét munka ellenértékét számlázza ki, nem beszélhetünk folyamatos teljesítésről. Az más kérdés, hogy a társaság a rendelkezésreállást miért nem számlázza ki? Valóban jó lenne a szerződést tisztázni!