Háztartási alkalmazott foglalkoztatásának adó- és járulékvonzatai

Mi minősül háztartási munkának?  

Kizárólag a természetes személy és háztartásában vele együtt élő személyek, továbbá közeli hozzátartozói mindennapi életéhez szükséges feltételek biztosítását szolgáló tevékenységek, úgy mint: lakás takarítása, főzés, mosás, vasalás, gyermekek felügyelete, házi tanítása, otthoni gondozás és ápolás, házvezetés, kertgondozás.

Nem tekinthető háztartási munkának:

- a fenti munkák elvégeztetése, ha az azt elvégző személy ilyen tevékenységet folytató egyéni vállalkozó vagy egyéni cég, illetve ilyen tevékenységet folytató társas vállalkozás tagja, munkavállalója, feltéve, hogy a tevékenységet e minőségével összefüggésben végzi

- ha a háztartási alkalmazott által nyújtott szolgáltatás ellenértékeként a természetes személy foglalkoztató – akár közvetve – mástól juttatásban részesül,

- ha az a természetes személy foglalkoztató, vagy a háztartásában vele együtt élő személyek, illetve közeli hozzátartozóik üzletszerű tevékenységével összefüggő célt szolgál.

Ki tekinthető háztartási alkalmazottnak?

A háztartási munkát végző természetes személy, aki ezt a tevékenységet nem egyéni vállalkozóként vagy társas vállalkozóként végzi.

Bejelentési kötelezettség

A foglalkoztató havonta, vagy folyamatos alkalmazás esetén a munkavégzés megkezdése előtt köteles a háztartási alkalmazottat a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz bejelenteni. A bejelentés teljesíthető telefonon (a 185-ös telefonszámon), vagy elektronikusan az Ügyfélkapun (az innen letölthető 14T1043H nyomtatványon). A bejelentésben közölni kell a foglalkoztató adóazonosító jelét, a háztartási alkalmazott adóazonosító jelét, taj számát, és a tényleges foglalkoztatás kezdő napját. Papíron, postai úton vagy személyesen történő bejelentésre nincs lehetőség!

A havonta történő bejelentés a teljesítés napját magában foglaló hónap utolsó napjáig, több hónapra vonatkozó bejelentés esetén a bejelentett időszak utolsó napjáig terjedő időre vonatkozik. Az ismételt foglalkoztatást újra be kell jelenteni. A bejelentés módosítására és visszavonására csak a bejelentést követő 24 órán belül van lehetőség.

Regisztrációs díjfizetési kötelezettség

A foglalkoztató a háztartási alkalmazott után havi 1000 forint regisztrációs díjat köteles fizetni. A befizetést a bejelentés napját magába foglaló hónapot követő hónap 12-éig kell teljesíteni csekken, banki átutalással (a 10032000-01076215 Háztartási alkalmazott utáni regisztrációs díj bevételi számlára), vagy a NAV ügyfélszolgálatain bankkártyás fizetéssel.

A regisztrációs díj az alkalmazottat nem jogosítja társadalombiztosítási ellátásra és egészségügyi szolgáltatás igénybevételére. Ha a háztartási alkalmazottnak más munkaviszonya nincs, akkor havi 6 810 forint egészségügyi szolgáltatási járulékot kell fizetnie a 14T1011-es nyomtatványon történő bejelentkezés után.

Adó- és járulékfizetés, bevallási kötelezettség

Mivel a háztartási munka adórendszeren kívüli keresettel járó foglalkoztatás, ezért az ebből származó jövedelmet sem a foglalkoztatónak, sem a foglalkoztatottnak nem kell bevallania. A háztartási alkalmazott kérésére a foglalkoztató igazolást ad a foglalkoztatásról, melyhez igazolásminta tölthető le a NAV honlapjáról.

(forrás: nav.gov.hu)