Elveszett számla

Kérdés

Tisztelt Szakértő! Szeretném megkérdezni, hogy mi a teendő abban az esetben, ha elvesztek számlák. A lényeg az, hogy a cég ez év első négy hónapjában egy könyvelőirodával könyveltetett, ahol az április anyag eltűnt. Májustól vettem át a cég könyvelését. Az utalásos szállítói számlákról sikerült hiteles másolatot szerezni, a cég által kiállított számlákat a számlatömbben lévő másolatról könyveltem le. Viszont a készpénzes bejövő számlákról (Auchan, Lidl) ezidáig nem sikerült hiteles másolatot beszerezni. A cég negyedéves áfabevalló. Kérem, legyen szíves tájékoztatni, hogy mit lehet ilyen esetben tenni. Válaszát előre is nagyon köszönöm!


Válasz

Tisztelt Kérdező,

Az okirati bizonyításról, illetve az elveszett, pótolt okiratok pótlásáról, a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény 190-197. §-ai rendelkeznek. A hivatkozott jogszabály 196. § (2) bekezdése szerint a gazdálkodó szervezet által kiállított okiratról készült felvétel, továbbá bármilyen adathordozó útján készített okirat teljes bizonyító erővel bizonyítja, hogy tartalma megegyezik az eredeti okiratáéval, feltéve, hogy a gazdálkodó szervezet, amely a felvételt készítette, vagy az okiratot kiállította, illetve őrzi, a felvétel vagy az okirat azonosságát szabályszerűen igazolta. Szabályszerű igazoláson a gazdálkodó szervezet bizonylati rendjében szabályozott módon történő hitelesítési, aláírási rendnek megfelelő módon és személyek által történő aláírás, esetlegesen bélyegzőlenyomat alkalmazását kell érteni.

Mindezekből következik, hogy ebben az esetben csak az eredeti számla hiteles másolata fogadható el a könyvelés bizonylataként.