A számlázó-programokat november 15-ig kell bejelenteni

2014. július 1-jén lépett életbe a 23/2014. (VI.30.) NGM rendelet 11. és 13. paragrafusa, ami alapján 2014. október 1-jétől november 15-ig az adóalanyok kötelesek az általuk használt, vagy a már használatból kivont számlázó-programot, illetve online számlázó rendszer(eke)t a NAV felé az erre rendszeresített nyomtatványon bejelenteni.

A bejelentési kötelezettség elmulasztása miatt 500 000 forintig terjedő mulasztási bírságot szabhat ki az adóhatóság.

A határidő jogvesztő, tehát minden 2014. október 1-jén használatban lévő programmal kapcsolatos bejelentést meg kell tenni november 15-ig, ezt követően csak az újonnan üzembe helyezett, vagy a használatból kivont programokkal kapcsolatos bejelentések teljesíthetőek.

A számítógépes úton előállított számláknak két csoportját különböztethetjük meg a bejelentési kötelezettség tekintetében:

  • számlázó-program: a számla kibocsátására alkalmas számítástechnikai program, programfunkció, programmodul, ideértve az online számlázó-rendszereket is;
  • online számlázó-rendszer: az általános fogalomhasználat szerint – a hálózaton keresztül elérhető, számlázó-szolgáltatást nyújtó rendszer értendő.

Bejelentési kötelezettség keletkezik a 2014. október 1-jén használatban lévő:

  • vásárolt számlázó-programok után;
  • saját fejlesztésű programok után;
  • illetve a számla kibocsátására alkalmas komplex ügyviteli rendszerek tekintetében is.

Határidők

  • A 2014. október 1-től kezdődően használatba vett programokat és igénybe vett online számlázó-szolgáltatásokat a használatbavételétől, illetve használatból való kivonásától számított 30 napon belülkell bejelenteni.
  • A 2014. október 1-jét megelőzően beszerzett és 2014. október 1-jén még használatban lévő számlázó programok, igénybe vett online számlázó-rendszerek, továbbá használatba vett, számla kibocsátására alkalmas saját fejlesztésű programok adatait az adóalanynak 2014. november 15-ig kell bejelenteni.

Amennyiben az adóalany helyett, de az ő nevében más állítja ki a számlát, az a bejelentésre kötelezett, akinek a nevében kibocsátják azt a számlázó-programból.

A számlázó-program frissítése, verzióváltása esetén nem kell ismételten bejelentést tenni, hiszen a program adataiban ezzel nem következik be változás.

A már beszerzett, de még használatba nem vett számlázó-programok esetében nem kell a bejelentési kötelezettséget teljesíteni, csak a tényleges használatbavételt követő határidőn belül.

Amennyiben a szoftvert beszerző és a szoftvert használó adóalany nem azonos, a bejelentési kötelezettség kizárólag a szoftver használóját terheli.

Külföldi tulajdonú leányvállalatok által használt komplex ügyviteli rendszerekből történő számlázás esetén az értékesítő/rendelkezésre bocsátó estében külföldi adószámot is be tudunk jelenteni.

Fontos!

Az RSM-DTM tanácsadó iroda arra hívja fel a figyelmet, hogy 2014. október 1-jétől nem csak az aktuálisan használt számlázó-programokat kell bejelenteni, hanem arra is ügyelni kell, hogy a használatból kivont programok kivonását is lejelentsék, azaz mindig az aktuális állapotot tükrözze az adóhatóság nyilvántartása. Ha elfelejtjük bejelenteni számlázó-programunkat a NAV felé, akkor az abból kiállított számla nem lesz érvényes, aminek komoly adójogi következményei vannak. Ha 2014. október 1-je és 2014. október 15-e között használatból kivonjuk számlázó-programunkat, vagy online számlázó-rendszerünket, erről szintén bejelentést kell tennünk 2014. november 15-ig.

A bejelentéseket papíralapon vagy az ügyfélkapun keresztül, elektronikus úton lehet teljesíteni a „SZAMLAZO” elnevezésű nyomtatványon 2014. október 1-jétől.