A bérfizetéshez kapcsolódó szabályok

Készpénzben is kiadható? Hogyan kell kezelni a banki költségtérítést?
Fontos kérdések ezek a bérfizetés körül, mivel az elmúlt hónapokban - a megnövekedett banki költségekre hivatkozva - számos munkavállaló szüntette meg bankszámláját és tájékoztatta arról munkáltatóját, hogy a munkabérét készpénzben kéri.

A munkáltatók a munkabér fizetési kötelezettséget ilyen esetben - bankszámla hiányára hivatkozva - nem tagadhatják meg, és kötelesek arról gondoskodni, hogy a munkabér - a készpénzfizetésre vonatkozó szabályok szerint - a munkavállaló részére megfizetésre kerüljön.
A készpénz fizetés viszont jelentős többletteherrel jár, hiszen a készpénzt a pénzintézetből el kell hozni, és a készpénzt a munkavállaló részére el kell juttatni és munkaidőben, a munkavégzés helyén részére át kell adni - hangzott el a PwC Magyarország sajtóbeszélgetésén.

A jelenlegi munkajogi szabályozás nem teszi lehetővé, hogy a munkáltató arra hivatkozva szüntesse meg a munkaviszonyt, hogy a munkavállaló nem rendelkezik bankszámlával, és bankszámla hiányában arra sincsen lehetősége, hogy a munkavállaló munkabérét mindaddig visszatartsa, ameddig a munkavállaló ismételten nem nyit bankszámlát.

A jogszabály ugyanakkor azt nem teszi kötelezővé, hogy a munkáltató csak a munkavállaló bankszámlájára teljesítse az utalást. Amennyiben a munkavállaló egy közös "családi" bankszámlát jelöl meg, úgy az utalás arra is teljesíthető. Amennyiben a munkabér magyarországi bankszámlára kerül átutalásra, úgy a kifizetés a munkavállaló számára költséget nem okozhat.

A munkáltatók jelentősebb része nem biztosít költségtérítést a készpénz felvételéhez kapcsolódóan.
Akadnak azonban olyan munkáltatók is, akik a munkavállalóik számára a banki költségek "fedezésére" átalány jellegű költségtérítést biztosítanak, sőt, olyan munkáltató is akadt, aki bekéri a bankszámla kivonatot, és az azon feltüntetett banki költségeket téríti meg részben vagy egészben.
Ez utóbbi két megoldás esetén a munkáltatóknak szembesülnie kell azzal a problémával, hogy bár munkajogilag költségtérítésről van szó, a juttatás mégsem biztosítható a munkavállalók számára adómentesen.

Ennek oka, hogy a személyi jövedelemadóról szóló törvény alkalmazásában nem minősül költségtérítésnek az a bevétel, amelyet a munkáltató olyan szolgáltatás ellentételezése címén fizet, mely nem kizárólag üzleti kiadás.
Üzleti kiadás lehet például egy kiküldetés során elszámolt szállásköltség, vagy a munkavégzés feltételét szolgáló toll, papír, számítógép, stb. beszerzése.
A részben személyes szükségleteinek kielégítését is szolgáló költségtérítés-átalány munkaviszonyból származó bevételnek számít, mellyel szemben a költségnyilatkozat, vagy számla alapján számolható el költség.
Amennyiben a bankszámlát nem kizárólag a munkabér felvétele céljából nyitották, hanem arról rendszeresen átutalások, kártyával való fizetések valósulnak meg, és a bankszámlával kapcsolatban esetleg kamatbevétel is jelentkezik, a bankszámla vezetés költségét - költségtérítésként - elszámolni (levonni) nem lehet, vagyis ezek a tételek kizárólag munkaviszonyos jövedelemként kerülhetnek kifizetésre.