Változnak az illetékszabályok
Módosították az illetékszabályokat a parlament 2012. november 19-én ülésén. Jelentős változás, hogy a sávosan progresszív és rokonsági foktól függő illetéktáblákat lineáris 18 százalékos kulcs váltja fel, valamint új szabályként jövőre a feleség is bekerül az egyenesági rokonok ajándékozási és öröklési illetékmentes csoportjába.
2013-tól az öröklési és ajándékozási illetéknél 18-18 százalékos kulcs helyett két illetékkulcs lesz.
Az általános illetékmérték 18%, míg a lakásszerzésekhez kapcsolódó kedvezményes illetékmérték 9% lesz.
Ezáltal az öröklési, illetve ajándékozási illeték kiszabásakor már sem a szerzett vagyon, sem a rokonsági kapcsolat nem bír relevanciával, ugyanakkor az egyenes ági rokonok közötti ingyenes vagyonszerzések továbbra is illetékmentesek maradnak.
Az egyenesági rokonok valamennyi vagyonszerzése – annak (ingyenes, visszterhes) jellegétől és értékétől függetlenül – mentesül a vagyonszerzési illetékek alól.
Jövőre az egyenes ági rokonokat megillető értékhatár nélküli illetékmentességi szabályozást kiterjesztik az özvegyek öröklésére is.(Jelenleg az özvegy kizárólag a megszerzett örökrész tiszta értékének első 20 millió forintjáig mentesül az öröklési illeték alól)
A visszterhes vagyonszerzéseknél a két kulcsos (4 millió forintig 2%, felette 4%) rendszer egy kulcsossá válik. Az illeték általános mértéke 4%.
Fontos változás, hogy megszűnik a negatív illetékalap utáni illetékfizetési kötelezettség. Jelenleg ugyanis a vevőnek akkor is keletkezik illetékfizetési kötelezettsége a cserét pótló vétel kedvezményének alkalmazása során, ha az értékesített lakás forgalmi értékéhez képest alacsonyabb értékű lakást vásárolt.
Változik a 35 év alattiak lakásszerzési kedvezménye. A jelenlegi 8 millió forintos értékhatár 15 millió forintra emelkedik, és megszűnik az illetékkedvezmény-maximum.
2013-tól a 35 éven aluli fiataloknak első lakásszerzésük után az egyébként fizetendő illetéknek csak a felét kell megfizetniük, ha az egész lakástulajdon forgalmi értéke nem haladja a 15 millió Ft-ot.
A termőföld-szerzéshez kapcsolódó visszterhes vagyonátruházási illetékmentesség a családi gazdálkodókra is kiterjed. Az illetékmentesség feltételeinek kezdő határideje is módosul, a vagyonszerzőnek a termőföldet nem a vásárlástól, hanem a birtokbavételtől kell mezőgazdasági célra hasznosítania.
Legfrissebb
- 2026. október 03. Pmt. 2026 – új pénzmosás-megelőzési szabályok könyvelőknek
- 2026. október 03. Ingatlan-bérbeadás áfakötelessé tétele
- 2026. október 03. 5%-ra csökkent a tűzifa áfája
- 2026. október 03. Változtak az egyszerűsített foglalkoztatás szabályai 2026-ban
- 2026. október 03. 2026. októberi adózási határidők – Könyvelői naptár
Pallas Prémium Tagság
- 700+ szakmai videó
- 10+ új tartalom havonta
- 20 kreditpont szerezhető évente