Személygépkocsi áfája lízing esetében
Szakértőnkhöz fordultak azzal a kérdéssel, hogy egy kft az üzletkötői részére nyílt végű pénzügyi lízing keretében szerez be személygépkocsikat. Hogyan kell a havi lízing díj áfát arányosan levonni, és mi a teendő a magánhasználat megtéríttetése esetén?
Szakértőnk válasza:
A cég választása szerint dönthet úgy, hogy megtérítteti a magáncélú használatot, de akár úgy is, hogy a személygépkocsi magánhasználatát ingyenesen biztosítja.
Amennyiben egy cég a magánhasználatot megtérítteti, a magáncélú használat miatt fizetendő térítés áfalevonásra jogosító gazdasági tevékenységnek minősül, vagyis a cégnek áfával együtt kell kiszámláznia a bérleti díjat a magánszemély felé, és a kiszámlázott díj általános forgalmi adóját megfizetnie a költségvetés felé.
Ha a cég úgy határoz, hogy a magánhasználatot nem térítteti meg, az áfa rendszerében a gépkocsi ingyenes használata – a korábbi levonási jogra tekintettel – adóköteles szolgáltatásnyújtásnak minősül. Ebben az esetben nem a levonási jog oldaláról történik meg a korrekció, hanem az ingyenes szolgáltatáshoz kapcsolódó adófizetési kötelezettség keletkezésével áll helyre az áfa rendszerének egyensúlya.
Ilyenkor számlát kell kiállítani a fizetendő adó alapja ez esetben a szolgáltatás érdekében felmerült kiadás lesz.
Amennyiben igazolható, hogy a cég az autót adóköteles tevékenységéhez szerezte be, bármely elszámolási módszer mellett dönt is, a teljes lízing díj áfája levonható lesz. Ezt az sem befolyásolja, hogy a magánhasználattal arányos, vagy fix összeget számláz-e ki a magáncélú használat kapcsán.
Az üzleti és magáncélú használat körében azonban gyakran felmerülő kérdés, hogy a munkavállalók munkahelyre történő eljutását miként kell minősíteni. Általánosságban a lakóhely és a munkavégzés helye közötti közlekedés munkába járásnak, és így magáncélú használatnak minősül.
Más lehet azonban a helyzet a nagy gépjárműflottával rendelkező kereskedő cégek által foglalkoztatott üzletkötők gépkocsi-használata esetén. Egy, az adóhatóság által még a kilencvenes években kiadott adózási kérdés az üzletkötők tevékenységére kimondja, hogy a lakóhely és az első felkeresett üzleti partner székhelye közötti legrövidebb távolság üzleti célú útnak minősül.
A teljes kérdés megtekinthető: lízingelt személygépkocsi
Legfrissebb
- 2026. október 03. Pmt. 2026 – új pénzmosás-megelőzési szabályok könyvelőknek
- 2026. október 03. Ingatlan-bérbeadás áfakötelessé tétele
- 2026. október 03. 5%-ra csökkent a tűzifa áfája
- 2026. október 03. Változtak az egyszerűsített foglalkoztatás szabályai 2026-ban
- 2026. október 03. 2026. októberi adózási határidők – Könyvelői naptár
Pallas Prémium Tagság
- 700+ szakmai videó
- 10+ új tartalom havonta
- 20 kreditpont szerezhető évente