Mi minden lett drágább november elsejétől?
Nőtt a gázolaj, a pálinka, a dohánytermékek és a pénznyerő automaták adója a november elsejétől hatályos törvénymódosítások miatt.
Az áfát is beleszámítva mintegy 16 forinttal drágítja a gázolajat a jövedéki adó 13 forintos emelése november 1-től. Az emelés valószínűleg más termékek és szolgáltatások árára is hatni fog, mivel a dízel fontos szerepet játszik a szállításban.
A társaságok a jövedékiadó-emelést maradéktalanul érvényesíteni fogják az árakban, ugyanúgy, mint korábban az áfa-emelést, mert ha nem így tennének, akkor korlátoznák a versenyt. Az ár biztosan hatni fog a keresletre is: a Magyar Ásványolaj Szövetség tagvállalatainak töltőállomásain az idén az első háromnegyed évben gázolajból 0,9 százalékkal nőtt a fogyasztás, 1.189.929.405 liter fogyott.
A folyamatos benzinár növekedés miatt kevesebbet tankolunk.
A Forensis Autóklub nemrégiben publikált felmérése szerint az autósoknak mindössze harmada mondja azt, hogy az áremelkedések ellenére továbbra is ugyanannyit autózik, mint egy évvel ezelőtt, miközben a megkérdezett autóvezetők több mint fele már 25-50 százalékkal kevesebb kilométert tesz meg autójával a magasabb üzemanyagárak miatt.
Az üzemanyagár több mint fele adó. A benzinnél a kiskereskedelmi árnak a 38 százaléka a termelői ár, 4,4 százaléka a nagykereskedelmi, illetve 3,7 százaléka a kiskereskedelmi árrés, 33 százaléka a jövedéki adó, 1 százaléka a készletezési díj. A gázolaj esetében a termelői ár 41 százalék, a két árrés 6,8, illetve 3,7 százalék, a jövedéki adó 27 százalék, a készletezési díj pedig megegyezik. Mindkét üzemanyag a 25 százalékos áfa alá tartozik.
A párlatok jövedéki adója - tiszta szeszre vetítve, hektoliterenként - az eddigi 276.100 forintról a gyümölcs alapú, továbbá a mézzel és természetes aromával ízesített termékeknél 289.900 forintra, minden más párlatnál 414.150 forintra emelkedett. Magánfőzet esetében 50 liter alatt továbbra is adómentes maradt a pálinkafőzés, fölötte pedig az alacsonyabb adót kell fizetni.
A dohánytermékek jövedéki adója is emelkedett november 1-jével, azzal a megkötéssel, hogy november 1-től számított 60-adik napon túl már csak a magasabb árat tartalmazó zárjeggyel lehet árusítani ezen termékeket. A cigaretta esetében kiskereskedelmi eladási árra vetítve ezer darabonként 18.080 forintról 19.530 forintra, cigaretta- és a pipadohány esetében pedig kilogrammonként 7.860 forintról 8.790 forintra emelkedett a jövedéki adó. A szivar adója továbbra is az eladási ár 28,5 százaléka maradt.
A játéktermekben működő pénznyerő automaták adója az eddigi havi 100 ezer forintról ötszörösére, tehát fél millió forintra emelkedett a szerencsejáték-törvény módosítása következtében. A kaszinóknak november 1-től 900 ezer forint feletti negyedéves bevételük 20 százalékát is be kell fizetniük.
Kapcsolódó cikkünk: Emelkedik a jövedéki adó
Legfrissebb
- 2026. október 03. Pmt. 2026 – új pénzmosás-megelőzési szabályok könyvelőknek
- 2026. október 03. Ingatlan-bérbeadás áfakötelessé tétele
- 2026. október 03. 5%-ra csökkent a tűzifa áfája
- 2026. október 03. Változtak az egyszerűsített foglalkoztatás szabályai 2026-ban
- 2026. október 03. 2026. októberi adózási határidők – Könyvelői naptár
Pallas Prémium Tagság
- 700+ szakmai videó
- 10+ új tartalom havonta
- 20 kreditpont szerezhető évente