Megjelentek az árfolyamrögzítés pontos részletei
Hivatalosan is megjelentek az árfolyamrögzítés, és a hozzá kapcsolódó közjegyzői díjak fizetési kötelezettségének pontos részletei. Az új szabályok a Magyar Közlöny 2011. augusztus 22-i, 79.számában jelentek meg.
Azt már korábban is tudni lehetett, hogy a svájci frankos devizahiteleseknél a 180 forintos árfolyamrögzítés 36 hónapra szól, a különbség pedig a forint alapú gyűjtőszámlára kerül. Az itt halmozódó pénz törlesztőrészlete továbbra is legfeljebb 15 százalékkal lehet magasabb, mint, amit az adós az árfolyamgát idején viselt, de az új rendelet értelmében ez automatikus lesz, nem kell külön kérni a bankoktól. Az új szabályozás egy félreértést is eloszlatott: egyértelművé vált, hogy a 15 százalékos emelkedés csak a forint-gyűjtőszámlára vonatkozik majd, nem pedig a teljes törlesztőrészletre.
Az is új a most napvilágot látott résztelekben, hogy ha valaki mégis tudja a 15 százaléknál magasabb törlesztőrészletet is vállalni, azt írásban kell jeleznie. Az ügyfél nyilatkozhat arról, hogy mekkora terhet tud vállalni, és a bank ennek figyelembevételével állapítja meg a havi törlesztőrészletet és a futamidőt. Ez legfeljebb 30 évvel lehet hosszabb, mint a devizakölcsön eredeti futamideje volt, és érdemes azt is számolni, hogy a devizakölcsön és a gyűjtőszámla-hitelkeretszerződés futamideje még az adós 75. születésnapja előtt lejárjon. A rendelet azt is meghatározza, mikor kell ezt a kérelmet beadni. Aki úgy látja anyagi helyzetét, hogy a plusz 15 százalékkal nagyobb terhet is tudja vállalni, annak még az árfolyamgát lejárta előtti 60. napon jeleznie kell ezt. A rendelet a kihirdetést követő harmadik napon lép hatályba.
A bankok fizetik a közjegyzői díjat
Ugyancsak hétfőn jelent meg az a rendelet, amely módosítja a közjegyzői díjszabásról szóló 1991-és rendeletet.
Az új szabályozás kimondja: a hitelező pénzügyi intézmény köteles megfizetni a gyűjtőszámlahitelre vonatkozó hitelkeret-szerződés és devizakölcsön-szerződés módosítás, valamint az azok alapján tett egyoldalú kötelezettségvállaló nyilatkozat közjegyzői okiratba foglalásáért járó közjegyzői munkadíjat és költségtérítést.
Legfrissebb
- 2026. október 03. Pmt. 2026 – új pénzmosás-megelőzési szabályok könyvelőknek
- 2026. október 03. Ingatlan-bérbeadás áfakötelessé tétele
- 2026. október 03. 5%-ra csökkent a tűzifa áfája
- 2026. október 03. Változtak az egyszerűsített foglalkoztatás szabályai 2026-ban
- 2026. október 03. 2026. októberi adózási határidők – Könyvelői naptár
Pallas Prémium Tagság
- 700+ szakmai videó
- 10+ új tartalom havonta
- 20 kreditpont szerezhető évente