Megjelent az e-útdíj végrehajtási rendelete
A díjszámítás elveit, az útdíjszolgáltató és a fizetős utat használó közti szerződést, illetve az e-útdíj rendszer meghibásodásakor elvégzendő teendőket is tartalmazza a e-útdíj törvény végrehajtási rendelete, amely a 2013. június 18-i Magyar Közlönyben jelent meg.
Az e-útdíjrendszer csúcsán a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) áll, vele szerződik az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt., mint útdíjszedő, útdíjellenőrzés-támogató, valamint egyetemes útdíjszolgáltató. Ez utóbbi azt jelenti, hogy az ÁAK köteles minden fizetésre kötelezett részére - bevont partnerekkel - biztosítani az út használatát.
Az útdíjszedő a számlán jelzi a nettó összeget, valamint az áfát.
Az útdíj - amint azt az e-útdíj törvény is kimondta, és most a rendelet is megismétli - infrastruktúra- és külső költség-díjból áll.
Az előbbi célja a fenntartás és fejlesztés, míg az utóbbié a hang- és légszennyezés kompenzálása. A rendelet szerint ezeket számvitelileg szét kell választani. A rendelet melléklete ad útmutatást, a kétféle díj meghatározására.
Amennyiben az útdíjszedő feladata ellehetetlenül, köteles erről a honlapján és az országos média útján azonnal tájékoztatást adni. Az üzemszünettel érintett útszakasz használatáért nem bírságolható az, aki az üzemszünet miatt nem tudja teljesíteni útdíjfizetési kötelezettségét.
A rendelet részletezi azt, hogy ki lehet útdíjszolgáltató, például rendelkezik jó hírnévvel, nem áll csőd- és felszámolási eljárás alatt.
A rendszerben megjelenik a viszonteladó is. Ő értékesíti a fedélzeti eszközt, feltölti az előre fizetők útdíj-egyenlegét, illetve viszonylati jegyet értékesít. Ez utóbbit annak kell megvásárolnia - mielőtt a fizetős útra ér - akinek nincs fedélzeti eszköz a kocsijában. A jegy elektronikus eszköz, csak kérelemre kap róla a vásárló papír-másolatot.
A bevallási közreműködő azt figyeli, és közli az útdíj szolgáltatóval, hogy ki milyen távolságot tett meg a fizetős úton.
Az útdíjszolgáltató és az úthasználó szerződést kötnek, szerződés a viszonylati jegy megvásárlása is. Az útdíjat utólag megfizetővel - aki fedélzeti eszközzel méri a saját használatát - csak írásban lehet szerződést kötni. Az utólag fizető részletes számlát kap, amelyben például külön-külön szerepel az infrastruktúra- és a külső költség díj.
A felügyeleti szerv felügyeli az útdíjszedőket és az útdíjszolgáltatókat, illetve nyilvántartásba veszi azokat. Az egyeztető szerv a felügyeleti szerv mellett működő független testület. Lesz még egy harmadik intézmény is az illetékes miniszter felkérésére, a díjpolitikai célok megvalósulásának ellenőrzésére: Társadalmi Egyeztető Szervezet alakul.
Legfrissebb
- 2024. december 15. Megússza az „új” adót, aki gyorsan intézkedik
- 2024. december 15. Lépett az Agárminisztérium
- 2024. december 04. Számvitel 2025 – önköltségszámítás
- 2024. december 03. Számvitel 2025 – a könyvvizsgálat és a beszámolók megemelt értékhatárai
- 2024. december 03. 2024. őszén kihirdetett társadalombiztosítási-, és munkajogi szabályok