Már hatályos a reklámadó

Augusztus 15-én lépett hatályba a reklámadó, és augusztus 21-én már fizetni is kellett az első előleget.

A 2014. évi XXII. törvény szabályozza a reklámadót. Eszerint adóköteles a médiában, sajtótermékben (például heti- és napilap), szabadtéri reklámhordozón, járművön, nyomtatott anyagon (például katalógus, szórólap), ingatlanon és számos esetben az interneten közzétett reklám. Az adóalanyiság kérdése azonban több esetben elválik a közzétevő személyétől. Így például sajtótermék esetében a kiadó, míg nyomtatott termékek vagy ingatlan esetében az adó alanya az, aki azt reklám céljára hasznosítja.

A jogszabály szerint a teljes évi nettó árbevételnek kell az időarányos részét megfizetni.

Az adó mértéke

Az adó megfizetéséről a reklámot közlő médiumoknak nyilatkozniuk kell a reklámot megrendelő felé, és a számlán jelezni kell azt a tényt, hogy az adót a médium fizeti. Abban az esetben, ha az adófizetésről valamelyik cég - például a jellemzően nem Magyarországon működő, de innen is elérhető nagy internetes portálok (Google, Facebook, stb.) - nem nyilatkozik a reklámadó befizetéséről, úgy a 20 százalékos reklámadó megfizetése a megrendelőt terheli. 

Reklámadó mértéke a bevétel függvényében

Árbevétel (milliárd forint)

Adó mértéke (%)

0-0,5

0

0,5-5

1

5,0-10,0

10

10,0-15,0

20

15,0-20,0

30

20 milliárd forint felett

40

 
forrás: nav.gov.hu

 

Az adót az augusztus 15-i hatálybalépés után kell megfizetni, ám az idei adóelőleg első részletét a cégeknek már augusztus 20-ig (az ünnep miatt 21-ig) kell átutalni. Az idei adóelőleg kiszámításakor a tavalyi nettó - költségekkel csökkentett - reklámpiaci árbevételt kell figyelembe venni. A második részletet november 20-ig kell megfizetni, majd ezt követően december 20-ig a várható éves adófizetési kötelezettség szintjére kell feltölteni az adóelőleget.