Már 5% alatt az alapkamat!
Újabb történelmi mélypontra, 4,75%-ra csökkentette irányadó kamatát mai ülésén a monetáris tanács. A piac számított a 25 bázispontos mérséklésre, sőt, Londonban a merészebb elemzők fél százalékpontos csökkentést is elképzelhetőnek tartottak.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Monetáris Tanácsa szerint az irányadó kamat további csökkentésére akkor kerülhet sor, ha a középtávú inflációs kilátások összhangban maradnak a 3 százalékos céllal, és a pénzügyi piacokon fennmaradnak a kedvező folyamatok.
A testület 2013. április 23-i kamatdöntő ülése után kiadott közleményében a 25 bázispontos kamatcsökkentést azzal magyarázta, hogy az elmúlt hónapban beérkezett adatok megerősítik, hogy a gyenge kereslet dezinflációs hatása erőteljesen érvényesül, ezért a vállalatok termelési költségeik emelkedését csak korlátozottan tudják árazásukban érvényesíteni.
Ennek alapján az inflációs és reálgazdasági kilátások alacsonyabb alapkamattal konzisztensek - fogalmazott közleményében a tanács.
A jegybanki alapkamat változása hatással van a pótlékszámításokra is
Az alapkamat változás kihat a pótlékszámításokra is.
A késedelmi pótlék számítás általános alapelvei kimondják, hogy a késedelmi pótlék számítása napi pótlékolással történik.
A napi pótlék mértéke a hátralék fennállásának napján érvényes jegybanki alapkamat kétszeresének 365-öd része. Mivel a jegybanki alapkamat az év folyamán többször is változik, ennek megfelelően a késedelmi pótlék mértéke is követi azt. A napi pótlék mértékét az egységes számítási elvek következtében az adóhatóság három tizedes jegy pontossággal, kerekítés nélkül, további tizedeseket elhagyva állapítja meg.
Miután az önellenőrzési pótlékot a késedelmi pótlék 50%-ának, ugyanazon bevallás ismételt önellenőrzése esetén 75%-ának megfelelő mértékben kell felszámítani, a jegybanki alapkamat változás ezt a pótlékszámítást is érinti.
(Amennyiben az önellenőrzés pótlólagos adófizetési kötelezettséget nem eredményez, mivel az adót az eredeti esedékesség időpontjáig vagy a korábbi önellenőrzés során hiánytalanul rendezték, akkor az önellenőrzési pótlék összege magánszemély esetében legfeljebb 1000 forint, más adózók esetében legfeljebb 5000 forint.)
Legfrissebb
- 2026. október 03. Pmt. 2026 – új pénzmosás-megelőzési szabályok könyvelőknek
- 2026. október 03. Ingatlan-bérbeadás áfakötelessé tétele
- 2026. október 03. 5%-ra csökkent a tűzifa áfája
- 2026. október 03. Változtak az egyszerűsített foglalkoztatás szabályai 2026-ban
- 2026. október 03. 2026. októberi adózási határidők – Könyvelői naptár
Pallas Prémium Tagság
- 700+ szakmai videó
- 10+ új tartalom havonta
- 20 kreditpont szerezhető évente