Kismamákra vonatkozó ellátási szabályok
Hogyan alakul a biztosítása, illetve az ellátás kifizetése annak a kismamának, aki GYED alatt szül, s eközben a munkahelye megszűnik?
Szakértőnk válasza:
A kismama esetében nem a GYED alatti szülés, hanem a foglalkoztatójának a megszűnése okozhat gondot arra vonatkozóan, hogy kap-e az újszülött után terhességi-gyermekágyi segélyt illetve gyermekgondozási díjat.
Terhességi-gyermekágyi segély vonatkozásában:
Terhességi-gyermekágyi segély annak jár, aki a szülést megelőzően két éven belül 365 napon át biztosított volt, és a biztosítás tartama alatt vagy a biztosítás megszűnését követő negyvenkét napon belül szül. A cég megszűnésének és a szülés időpontjának ismeretében lehet eldönteni, hogy a kismamának jár-e a terhességi-gyermekágyi segély.
Gyermekgondozási díj vonatkozásában:
Gyermekgondozási díjra akkor lesz jogosult, ha a szülést megelőzően két éven belül 365 napon át biztosított volt, és a terhességi-gyermekágyi segélyben úgy részesült, hogy
-a terhességi-gyermekágyi segélyre való jogosultság a biztosítási jogviszonyának fennállása alatt keletkezett és
-a szülést megelőzően két éven belül 365 napon át biztosított volt és
-a gyermeket saját háztartásában neveli.
Ha a fentiek alapján a kismama kaphat tgys-t illetve gyed-et, akkor ezen pénzbeli ellátásokat az alábbiak szerint kell kiszámítani:
- terhességi-gyermekágyi segély:
-A jogosultság kezdő napját közvetlenül megelőző naptári évben elért, pénzbeli egészségbiztosítási járulék alapját képező jövedelem naptári napi átlaga alapján kell megállapítani. Ha azonban ezen időtartam alatt tgys-en vagy gyed-en volt, akkor jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér kétszeresét kell alapul venni.
-gyermekgondozási díj:
-A jogosultság kezdő napját közvetlenül megelőző naptári évben elért, pénzbeli egészségbiztosítási járulék alapját képező jövedelem naptári napi átlaga alapján kell megállapítani. Ha azonban ezen időtartam alatt tgys-en vagy gyed-en volt, akkor a jelenlegi gyed alapját képező jövedelmet kell figyelembe venni, ha az nagyobb a minimálbérnél.
Ha a kismama a fentiek alapján nem lenne jogosult társadalombiztosítási ellátásra, akkor gyermekgondozási segélyt igényelhet a Magyar Államkincstártól.
Legfrissebb
- 2026. október 03. Pmt. 2026 – új pénzmosás-megelőzési szabályok könyvelőknek
- 2026. október 03. Ingatlan-bérbeadás áfakötelessé tétele
- 2026. október 03. 5%-ra csökkent a tűzifa áfája
- 2026. október 03. Változtak az egyszerűsített foglalkoztatás szabályai 2026-ban
- 2026. október 03. 2026. októberi adózási határidők – Könyvelői naptár
Pallas Prémium Tagság
- 700+ szakmai videó
- 10+ új tartalom havonta
- 20 kreditpont szerezhető évente