Jövőre kötelező lesz az energetikai tanúsítvány a lakáseladáshoz
Idén a használt lakások eladásakor vagy bérbeadásakor egyelőre önkéntes az energetikai tanúsítvány kiállítása. Viszont 2012. január 1-től – ahogy új építésű ingatlanoknál ez már jelenleg is előírás – mindenkire nézve kötelező lesz, ezért érdemes áttekinteni a legfontosabb tudnivalókat.
Mi az energetikai tanúsítvány?
Az energetikai tanúsítvány olyan igazoló okirat, amely az eladás vagy bérbeadás tárgyát képező épületnek (lakásnak) az energetikai teljesítőképességét és besorolását tartalmazza, adott fogyasztási paraméterek kiszámításával és összevetésével. Vagyis megmutatja az épület energiafelhasználásának hatékonyságát, így azt is, hogy annak energiatakarékossági szintje mekkora.
Okok és szabályok
Felmerülhet a kérdés, miért van minderre kötelező jelleggel szükség. Az Európai Parlament és a Tanács által kibocsátott 2002/91/EK irányelve foglalkozik az épületek energiateljesítményével. Az irányelv közösségi szinten előírta a tagállamok számára, hogy olyan követelmény-, illetve minőségtanúsítási rendszert vezessenek be, amely a fenntartható fejlődés biztosítása érdekében lehetővé teszi az energiafelhasználás csökkentését. A szabályok ennek az irányelvnek a megvalósítása miatt lettek beveztve.
Kinek a feladata a tanúsítvány elkészíttetése?
Új építésű ingatlanok esetében a tanúsítvány elkészíttetéséről az építtető köteles gondoskodni az épület tényleges használatbavételéig, tehát legkésőbb az ilyen jellegű épületben található lakásunk birtokbavételekor meg kell kapnunk ezt a dokumentumot is.
Ellenérték fejében történő tulajdon-átruházás vagy bérbeadás esetén a tanúsítvány elkészíttetése az eladó, illetve a bérbeadó feladata, és azt a szerződés megkötését megelőzően, de legkésőbb a szerződéskötésig köteles a vevőnek átadni, illetve a bérlőnek bemutatni.
Mikor nem kell tanúsítvány?
Nem terjed ki a fenti kötelezettség az olyan épületre (lakásra), amelynek hasznos alapterülete nem éri el az 50 m2-t, vagy amelyet évente 4 hónapnál rövidebb használatra szánnak, továbbá a műhelyekre, a műemléki jellegű épületekre, mezőgazdasági rendeltetésű épületre.
Besorolás
A tanúsítás során az épület az energetikai minőségnek megfelelő besorolást kap, A-I-ig osztályozva a jellemzőket, a legmagasabb az A+ jelölésű. A tanúsítvány besorolást igazoló összefoglaló lapjának melléklete az energetikai igazoló számítás, amely többek között a következő értékeket tartalmazza: a fűtési- és villamos energia effektív igénye, a melegvíz-ellátás, légtechnikai rendszer, mesterséges hűtés effektív energiaigénye, a világítás bruttó energiaigénye, a fajlagos hőveszteségtényező, stb.
Ha az épület energetikai minőségi osztálya nem éri el legalább a „C” kategóriát, akkor a tanúsítást megrendelő döntése szerint a tanúsítvány azonnal megvalósítható, energia-megtakarításra irányuló intézkedéseket, illetve hosszabb távon megvalósítható energiahatékonyságot növelő, felújítási, korszerűsítési javaslatot is tartalmaz. A javaslat célja a tulajdonos tájékoztatása az energiahatékonyság növelésének lehetőségeiről, kiemelve azt is, milyen hatással lehet a változtatás a bruttó energiafogyasztásra, illetve a lakás és az épület energetikai besorolására.
Mennyibe kerül?
A tanúsító tevékenysége elvégzéséért díjra jogosult, amelyet a tanúsítás elkészítésére fordított idő alapján úgy kell megállapítani, hogy a tanúsítás díja megkezdett óránként legfeljebb 5500 forint lehet. A tanúsítás elszámolható időigénye legfeljebb 2 munkaóra. A tanúsító költségként csak az utazással, illetőleg a szemlével, a fényképezéssel, felméréssel, valamint a fénymásolással járó szükséges és igazolt készkiadásait számíthatja fel. Az utazással eltöltött idő óradíja nem haladhatja meg a tanúsítás óradíjának 50%-át.
Vonatkozó jogszabályok:
- Az épületek energetikai jellemzőinek meghatározásáról szóló 7/2006. (V. 24.) TNM rendelet,
- Az épületek energetikai jellemzőinek tanúsításáról szóló 176/2008. (VI. 30.) Korm. rendelet
(A rendelet legtöbb előírása már 2009. január 1-jén hatályba lépett, de 2011. december 31-éig a meglévő épületek (önálló rendeltetési egység, lakás) tekintetében még önkéntes a tanúsítvány átadása, ami 2012. január 1-jétől lesz kötelező.)
Legfrissebb
- 2026. október 03. Pmt. 2026 – új pénzmosás-megelőzési szabályok könyvelőknek
- 2026. október 03. Ingatlan-bérbeadás áfakötelessé tétele
- 2026. október 03. 5%-ra csökkent a tűzifa áfája
- 2026. október 03. Változtak az egyszerűsített foglalkoztatás szabályai 2026-ban
- 2026. október 03. 2026. októberi adózási határidők – Könyvelői naptár
Pallas Prémium Tagság
- 700+ szakmai videó
- 10+ új tartalom havonta
- 20 kreditpont szerezhető évente