Illetékszabályok 2013.
Jelentősen változtak 2013. január 1-től az illetékszabályok.
A változásokat a január 1-jét követően illetékkiszabásra bemutatott, vagy más módon az állami adóhatóság tudomására jutott ügyekben, illetve indult eljárásokban kell alkalmazni.
Ez alól az egyetlen kivétel az özvegyi öröklés, vagyis az örökhagyó túlélő házastársának teljes öröklési illetékmentességére vonatkozó szabály, amelyet a január 1-én még folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni lehet. A NAV tájékoztatást adott ki, hogy áttekintést nyújtson az illetéktörvényt érintő főbb változásokról.
Öröklési, ajándékozási illeték
1. Az öröklési és ajándékozási illeték számítási módjának változása
2013. január 1-től örökléssel és ajándékozással történő vagyonszerzésekhez kapcsolódóan összesen két illetékkulcs irányadó; egy általános mérték, valamint a lakástulajdon szerzéséhez kapcsolódó kedvezményes mérték. Az általános illetékmérték 18%. Lakástulajdon, valamint lakástulajdonhoz kapcsolódó vagyoni értékű jog ingyenes szerzése esetén az illetékmérték 9%.
2. Az örökhagyó túlélő házastársának illetékmentessége
Az Itv. 16. § (1) bekezdésének változása nyomán nemcsak az egyenesági rokonok, hanem a túlélő házastárs öröklése is teljes egészében, azaz értékhatártól függetlenül illetékmentessé vált. Az özvegy öröklésének mentessége - hasonlóan az egyenesági rokonok mentességéhez - kiterjed minden vagyontárgyra, így a gépjármű öröklésére is. Az Itv. 78. § (1) bekezdése pedig lehetővé teszi azt is, hogy az állami adóhatóság ezen ügyekben is fizetési meghagyás meghozatala nélkül, az illetékmentesség tényének ügyiratra történő feljegyzése mellett hozza meg döntését.
3. A takarékbetét örökléssel, ajándékozással történő megszerzése esetén érvényesülő illetékmentesség megszüntetése
2013. január 1-től az Itv. 16. § (1) bekezdés b) pontjának illetve 17. § (1) bekezdés g) pontjának hatályon kívül helyezésével a takarékbetét örökléssel, ajándékozással történő megszerzése nem mentesül ezen a jogcímen az illeték megfizetése alól.
4. Az egyenesági rokonok ajándékozással történő vagyonszerzésének bejelentésére vonatkozó kötelezettség megszüntetése
Az egyenesági mentességgel érintett ajándékozási ügyekben a vagyonszerzőket a mentességtől függetlenül, továbbra is terhelte a vagyonszerzés állami adóhatósághoz történő bejelentési kötelezettsége. Az Itv. 11. § (2) bekezdésének módosítása megszüntetette ezt, és 2013. január 1-jétől az egyenesági rokonok közötti ajándékozási ügyleteket nem kell bejelenteni sem.
5. Az egyenesági rokon, mint megajándékozott által átvállalt terhek után fizetendő illeték
2013. január 1-jétől az Itv. 13. § (5) bekezdése külön előírja, hogy egyenesági rokonok közötti ajándékozás esetében nem lehet alkalmazni a rendelkezést. Ezáltal az egyenesági rokonok ajándékozással történő vagyonszerzése - az ajándékkal együtt átvállalt terhek mellett is - teljes egészében mentes lesz az illetékfizetési kötelezettség alól.
6. Az örökhagyó hitelezőjére irányadó speciális rendelkezés kiterjesztése a visszterhes vagyonátruházás tárgyát képező ingóhagyatékra
Az Itv. 10. § (2) bekezdése alkalmazását kiterjeszti a visszterhes vagyonátruházási illeték tárgyát képező ingó hagyatékra is.
Az illetékmértékekre vonatkozó táblázatok itt találhatók, részlete stájékoztató itt található.
Kapcsolódó írásunk:Változnak az illetékszabályok
Legfrissebb
- 2026. október 03. Pmt. 2026 – új pénzmosás-megelőzési szabályok könyvelőknek
- 2026. október 03. Ingatlan-bérbeadás áfakötelessé tétele
- 2026. október 03. 5%-ra csökkent a tűzifa áfája
- 2026. október 03. Változtak az egyszerűsített foglalkoztatás szabályai 2026-ban
- 2026. október 03. 2026. októberi adózási határidők – Könyvelői naptár
Pallas Prémium Tagság
- 700+ szakmai videó
- 10+ új tartalom havonta
- 20 kreditpont szerezhető évente