Emelkedik a minimálbér
Tegnap a versenyszféra és a kormány Állandó Konzultációs Fórumán (VKF) megállapodtak a 2014-es minimálbér összegében.
A minimálbér idén 98 000, a szakmunkás minimálbér pedig 114 ezer forint volt. A tegnapi megállapodás szerint jövőre a minimálbér 3,6, a garantált bérminimum pedig 3,5 százalékkal emelkedik, azaz a minimálbér 101 500 Ft, míg a garantált bérminimum 118 000 Ft lesz.
E változások érintik a főállású vállalkozók minimum járulékait, szociális hozzájárulási adó fizetési kötelezettségét és azt is, hogy megbízás esetén mekkora az az összeg, amitől már a megbízási díj biztosítási jogviszonyt, s járulékfizetést eredményez.
A szociális hozzájárulási adó fizetésének szabályait is tartalmazó 2011. évi CLVI. törvény 457. §-a szerint mind a főállású egyéni vállalkozó, mind a társas vállalkozás főállású tagjai a szociális hozzájárulási adót a vállalkozói kivét, illetve a személyes közreműködés díja alapján, de legalább a minimálbér /garantált bérminimum 112, 5 százaléka alapján kell, hogy megfizessék. A garantált bérminimum alapján akkor, ha a vállalkozó/vállalkozás által végzett főtevékenység legalább középfokú végzettséget igényel.
Czomba Sándor, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) foglalkoztatásért felelős államtitkára szerint olyan kompromisszum született, amely a reálkeresetek növekedésével, a munkahelyek megőrzésével, illetve a foglalkoztatás bővülésével segíthet abban, hogy a magyar gazdaság jövőre is jó mutatókat produkálhasson. A megállapodásról várhatóan a következő kormányülések valamelyikén dönt majd a kabinet.
A minimálbéren keresők 3500, a bérminimumot keresők pedig 4000 forinttal kapnak többet január 1-jétől - mondta Pataky Péter, az MSZOSZ elnöke a tárgyaláson résztvevő szakszervezetek nevében. Hozzátette, bíznak benne, hogy az előre meghatározott százalékoknál magasabb tényleges bérnövekedés következik be a jövő év végéig. A helyi bértárgyalásokon ezt fogják szorgalmazni – mondta.
Dávid Ferenc, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) főtitkára ismertette: a kötelező emelések több mint félmillió embert közvetlenül érintenek az üzleti szférában. A VOSZ főtitkára hangsúlyozta, évről évre olyan minimálbérben kell megállapodni, amely a munkavállalók számára a jövedelmük érzékelhető emelkedését jelenti, ugyanakkor nem sért foglalkoztatáspolitikai érdekeket, nem jár elbocsátásokkal. Kiemelte azt is: 2014-ben folytatódik a reáljövedelmek emelkedése. A jövőre prognosztizált 2,4 százalékos infláció mellett a minimálbérek 3,6 százalékos emelése a reálpozíciók javulását jelenti - mondta.
forrás: MTI
Legfrissebb
- 2026. október 03. Pmt. 2026 – új pénzmosás-megelőzési szabályok könyvelőknek
- 2026. október 03. Ingatlan-bérbeadás áfakötelessé tétele
- 2026. október 03. 5%-ra csökkent a tűzifa áfája
- 2026. október 03. Változtak az egyszerűsített foglalkoztatás szabályai 2026-ban
- 2026. október 03. 2026. októberi adózási határidők – Könyvelői naptár
Pallas Prémium Tagság
- 700+ szakmai videó
- 10+ új tartalom havonta
- 20 kreditpont szerezhető évente