A gázolaj jövedéki adójának elszámolása
Egyik olvasónk a gázolaj jövedéki adójának elszámolásával kapcsolatban kérdezte szakértőnket. A kérdező abban kért tanácsot, hogy a gázolaj felhasználására tekintettel visszatérített jövedéki adó összegét a bevételek között kell-e figyelembe venni.
Szakértőnk válasza:
A gázolaj jövedéki adója a gázolaj bekerülési értékének része. Ezért a gázolaj felhasználásakor az anyagköltségként kerül elszámolásra. Amennyiben a közúti fuvarozás során ténylegesen felhasznált gázolaj jövedéki adójának egy részét visszatérítik, akkor a visszaigényelt jövedéki adó összegével a gázolaj-felhasználás anyagköltségként elszámolt összegét kell csökkenteni (T 362-9 - K 511).
Az összemérés számviteli alapelv érvényesülése érdekében a visszatérített jövedéki adó összegével annak az időszaknak az anyagköltségét kell csökkenteni, amely időszakban a gázolajat felhasználták. Ezért elsődlegesen a visszaigényelt jövedéki adót kell könyvelni, majd annak a pénzügyi rendezését (T 384 - K 363-9), esetleges beszámítását.
Figyelni kell azonban, hogy a mezőgazdasági termelő és az erdőgazdálkodó által befizetett jövedéki adó visszatérítése nem a ténylegesen felhasznált gázolaj mennyisége alapján történik, ezért ott a felhasznált gázolaj és az igénybe vett gépi bérmunka-szolgáltatás alapján visszaigényelt jövedéki adót egyéb bevételként kell elszámolni.
Legfrissebb
- 2026. október 03. Pmt. 2026 – új pénzmosás-megelőzési szabályok könyvelőknek
- 2026. október 03. Ingatlan-bérbeadás áfakötelessé tétele
- 2026. október 03. 5%-ra csökkent a tűzifa áfája
- 2026. október 03. Változtak az egyszerűsített foglalkoztatás szabályai 2026-ban
- 2026. október 03. 2026. októberi adózási határidők – Könyvelői naptár
Pallas Prémium Tagság
- 700+ szakmai videó
- 10+ új tartalom havonta
- 20 kreditpont szerezhető évente