Mi található rólad az interneten?
Szerző: Repka Ágnes
HR szakértő, munkajogi szakokleveles tanácsadó
Korábban Magyarország piacvezető személyzeti szolgáltató cégének management tagjaként a munkaerő-közvetítés és fejvadászat országos fejlesztése, irányítása volt a feladata. Emellett tréneri és szakmai mentori tevékenységet végzett sok éven keresztül. Jelenleg szabadúszóként vállalatoknak, alapítványok részére végez HR és munkajogi tanácsadást, magánszemélyek részére pedig munkajogi és karrier-tanácsadást. Szabadidejében munkajogi és karrier-tanácsadó blogot vezet kismamáknak, édesanyáknak két könyve jelent meg a kismamákat, kisgyermekes édesanyákat a munkahelyen megillető jogokról, több fórumon publikál és ad elő rendszeresen.
Azt gondolod, hogy a magánéleted rejtett marad a HR-esek elől? Hogy a múltbeli munkahelyeidből, tapasztalataidból csak azt mutatod meg, amit éppen szeretnél? Hogy több adat nincs rólad az interneten?
Rossz hírem van: tévedsz! A legtöbb álláskeresőről sokkal több adat, információ, fotó található meg, mint azt ő hiszi… márpedig ha megtalálható, akkor azt nagy valószínűséggel meg is nézi valaki, s levonja magának a következtetéseket belőle… s hogy milyeneket? Nos, ez már rajtad is múlik!
Néhány héttel ezelőtt egy vezető állású ügyfelemmel álláskeresési tanácsadás keretén belül az online jelenlétét ellenőriztük le, s tettük rendbe. Először úgy volt vele, hogy nem is olyan fontos dolog ez, de ahogy leültünk a laptop elé, s megmutattam, mi mindent találnék róla, ha én lennék az utána kutakodó HR-es, igencsak meglepődött… Korábbi munkahelyek és saját vállalkozás a múltból, amik közül kettőt nem szeretett volna feltüntetni az önéletrajzában, néhány olyan fotó, ami már ősrégi volt, vagy igen előnytelen képet festett róla, s a magánéletéről is találtunk kisebb információkat, amit ő viszont kifejezetten nem szeretett volna a nyilvánosság elé tárni. Így elkezdtünk szelektálni, töröltetni, rendbe tenni.
Mit tegyél, ha te is hasonló helyzetben vagy?
Nem kell felsővezetőnek lenni ahhoz, hogy igényed legyen arra, hogy az internetes lenyomatod megfeleljen egy korrekt, megbízható szakember múltjának. Véleményem szerint senkinek sem árt időközönként egy kis “önguglizás”, amikor szépen, módszeresen felderíti, mi található róla az internetes keresőkben, s ez milyen fényt vet rá.
A legegyszerűbb kezdés a saját nevünk beírása, ha erre kijönnek találatok, akkor egyenként végig kell nézni mindet, hogy rólunk szólnak-e egyáltalán, s ha igen, akkor kifejezetten azzal a szemmel nézzük, hogy örülnénk-e neki, ha ez az álomállásért folytatott harcban a HR-es szeme elé kerülne. Szokták kérdezni, hogy hány oldalt kell végigböngészni, erre nincs kifejezett szabály. Én az ügyfeleimmel az első 10-20 találati oldalt szoktam végignézni, azaz 100-200 linket. Igen, tudom, ez soknak tűnik elsőre, de lehet, hogy rólad nincs is ennyi találat, s ha mégis, valljuk be, ez nem egy fél napos munka, gyorsan lehet vele haladni (viszont ha nagyon szeretnéd azt az állást, akkor ne légy lusta!).
Ugyanezt meg szoktam tenni kifejezetten a képekre kattintva, azaz csak a képtalálatokat szelektáljuk, hiszen ugye tudjuk, egy kép többet mond ezer szónál… és itt szoktak nagyon sokan elszörnyedni, hogy miket lehet találni róluk… (ezt nem is részletezem tovább).
És most jön a radírozás!
Ha ezt megcsináltad, akkor jön a neheze: ami nem felel meg, azt el kell tüntetnünk. Erre két lehetőséged van, az egyik, hogy magát a honlap tulajdonosát keresed fel, s egy rövid indoklással kéred az adott tartalom törlését. Ezt a legtöbb helyen a webmester végzi el, azaz neki kell írnod. Az ügyfelemmel együtt megfogalmaztuk, hogy miért kérjük az adott link és kép törlését – nem releváns, régi, stb… – és elküldtük az adott weboldal webmesterének, ahol kifejezetten meg volt ilyen kapcsolat jelölve. Ahol nem, ott a weboldalon található info@ e-mailcímre küldtük a törlési igényt, s egy helyen – mivel semmilyen kapcsolatba lépési adat (e-mailcím, telefon) nem volt – a domainnév tulajdonosát kellett előkerítenünk, s neki írni. (Ha hu-s domain-ről van szó, ezen a weboldalon tudsz utána nézni a tulajdonosnak.)
A másik megoldás, hogy nem magát a weboldalt, képet, bizalmas adatot tünteted el (bár én ezt szeretem jobban), hanem csak a google keresőből veteted ki. Erre már lassan 3 éve van lehetősége minden EU-s állampolgárnak, Európai Unió Bíróságának határozata alapján, ha az a bizonyos adat nem megfelelő, nem releváns, elavult. Ehhez a Google saját adatlapot biztosít, melyet ide kattintva érhetsz el. Készülj fel, hogy az űrlap kitöltése, a törölni kívánt tartalmak és indoklás mellett a személyazonosságod igazolása is kell majd, azaz valamilyen fényképes igazolvány másolatát is kell csatolnod. Ezt a megoldást csak akkor ajánlom, ha az elsővel kudarcot vallottál, azaz nem hajlandó a weboldal tulajdonosa törölni az általad kért adatot, vagy nem is válaszol.
Amit még megtehetsz a professzionális internetes megjelenés érdekében
Ha a csúnyaságokat kitörültük a google keresőből, még nincs megoldva a dolog: ennél is több időt kell arra fordítanod, hogy pozitív képet alakíts ki magadról a közösségi médiában, a Facebook-on, Linkedinen. Megfelelő posztok, hozzászólások szakmai csoportokban, előnyös profilfotó, részletesen kitöltött iskolai és munkahelyi adatok, hasznos kapcsolatok, ismerősök (és persze semmi kiscicás, kiskutyás kép)… mindez hozzátartozik az alapvető eszköztárhoz, ha állást keresel! Ha szeretnél aktívan tenni valamit a jövőbeli állásodért, ebben a 9 oldalas tanulmányban találsz kézzelfogható tippeket, pontos lépéseket a professzionális internetes megjelenéshez.