Szabadságra menni minden nap?

Egyre többet hallani, olvasni a meditáció és a mindfulness pozitív hatásairól. És egyre többen gondolják, hogy ideje belevágni, megtanulni, alkalmazni, hátha az ő életükre is jótékony hatással van. Sokaktól hallom azonban, hogy a pillanat 'itt és most'-jában az elhatározásukon felülkerekedik valami fontosabb. Egy határidő. Egy befejezés előtt álló feladat. A gyerek. A bevásárolnivalók. A kifogások . És az elhatározás csupán vágy marad.

A meditáció egy 'öntámogató' folyamat, a fenti dilemmákat a helyükre tenni meditációval könnyebb és hatékonyabb. De ha el sem tudjuk kezdeni...? Mi az ami segíthet a nekiindulásban? Azt javaslom, ilyen esetekben ne meditációval kezdjük a meditációt :), hanem 'csupán' azzal, hogy alaposan megvizsgáljuk azokat az indokokat, amelyek eltérítenek minket elhatározásunktól (valós kifogások ezek?), illetve megpróbáljuk átérezni mindazt, amit nyerhetünk a meditálással (mi az, amit igazán szeretnék?).  Persze ez mindenkinél más és más. Nekem a legfontosabb, hogy így minden nap elmehetek fél óra szabadságra! 

A leggyakoribb 'kifogások':

1. „A meditálás unalmas” – Ilyenkor gondoljon arra, milyen megkönnyebbülést jelent, amikor végez valamilyen határidős feladattal és mennyire jó érzés elégedettnek, felszabadultnak, "könnyűnek" lenni - ez cseppet sem unalmas. A meditációval éppen ezt az érzést élhetjük át nap, mint nap.

A meditáció segít megérteni örömeinket és fájdalmainkat. A meditáció egy lehetőség arra, hogy felismerjük mi okozza azokat – így tudatosabban tudunk tenni értük, illetve ellenük.

2. „Nem bírok ennyi ideig egy helyben ülni” – Ez önmagában nem meglepő, hacsak nem születtünk kősziklának. De miért is kéne órákig egy helyben ülni? Kezdjük 5 vagy 10 perces mindfulness gyakorlatokkal és fokozatosan növeljük az időt, ahogy az jólesik. Ismerve a budapesti dugókat, 15 perc egy helyben ülés, nem tűnik kibírhatatlannak.

Az állandó rohanás, a túlmunka, a mindenkinek való megfelelési kényszer növeli a stresszt, a túl nagy stressz pedig számos betegség okozója. A meditáció csökkenti a feszültséget, valamint segít a stresszhez való viszonyulásunk megváltoztatásában: támogat abban, hogy kihasználjuk annak pozitív hatásait, miközben elkerüljük a negatívakat.

3. „Egyszerűen nincs rá időm” – Gyerek, család, munka, tanulás, határidők, érthető, ha így gondoljuk. Ám nézzük végig a napunkat – annak mind a 24 órájában alkotó, felelősségteljes vagy éppen halaszthatatlan dolgokat csinálunk? Minden pillanatban szüksége van ránk a világnak? Nem valószínű. Van időnk! És ezt megélni az egyik legnagyobb „aha” élménye a meditációnak. 

A multitasking az elme rombolója, jelentősen csökkenti hatékonyságunkat, ha túl sok dologra kell egyszerre figyelnünk. A meditáció ezzel szemben fejleszti fókuszálási és megélesíti koncentráló képességünket, valamint segít prioritásaink megtalálásában.

4. „Utálok egyedül lenni” – Az egyedüllét különösen alulértékelt dolog a mai társadalmakban. Ha valaki magányra vágyik az már-már 'gyanús'. Pedig. Szükségünk van az emberek közt magányra, miként szükségünk van a magányban emberekre. A magányban egyébként sem vagyunk egyedül: magunkkal vagyunk. :) Olyan lehetőség ez, amikor maximálisan odafigyelhetünk önmagunkra.

Érezte már valaha, hogy gondolatai elkalandoznak és csak bámul üres szemekkel a főnökére, ügyfelére, barátjára? A meditáció nem csak abban segít, hogy magunkra jobban figyeljünk, hanem abban is, hogy teljes figyelmet tudjunk adni a számunkra fontos embereknek.

5. „Az agyam állandóan dolgozik, nem bírom leállítani” – Nem is kell, hogy leálljon, nem kell kényszerítenünk semmire. Csak üljünk nyugodtan, lazítsuk el izmainkat, és engedjük, hogy az agyunk magától ’működjön’. Figyeljünk a légzésünkre, figyeljünk magunkra.... s higyjük el, le fog az az agy lassulni… aztán, lehet újra felgyorsul… és majd megint le.... és aztán egyre többször és hosszabb ideig tud majd "megpihenni".

Nem csak a munkahelyen, az utcán vagy éppen otthon, de a fejünkben is ott egy állandó ’háttérzaj’ (fölösleges gondolatok, odafigyelések, figyelemelterelő apróságok), mely sosem hagy minket magunkra. A meditáció segít lehalkítani, s idővel megszüntetni ezeket a zajokat.

Érdemes tehát nekikezdeni. És még érdemesebb folytatni! :)

Ezévi (2020.) számviteli, adózási és Tb jogszabályok naprakészen, kreditpontok 2020.

A mérleg másik oldalán »

Legfrissebb...

Szakértőink

Jelmagyarázat

Bárki számára szabadon hozzáférhető
A cikk olvasásához Pallas fiók nyitása szükséges
Szakmai csomag előfizetéssel olvasható