Tények, érdekességek weboldalakkal kapcsolatban

2022-05-06
Vajon hány weboldal van a világon? Ezek hány százaléka aktív? Mitól lesz jó egy weboldal? Mai bejegyzésünkben többek között ezekkel a kérdésekkel foglalkozunk.

Írásainkat olyan, az informatika iránt érdeklődőknek szánjuk, akik egyelőre még szinte semmit vagy csak nagyon keveset tudnak az IT, weboldal készítés, internet, hálózatok, programozás, stb. világáról. Az általunk használt kifejezések és magyarázatok a nem szakmabelieknek szólnak. Cserébe közérthetően szeretnénk bemutatni az informatika különböző területeit és fogalmait.


***

Manapság - ha bármiféle témában információhoz szeretnénk jutni - mi sem természetesebb annál, mint hogy az interneten tájékozódjunk. Az internet és a weboldalak világa teljes mértékben az életünk részévé vált az elmúlt néhány év, évtized alatt. Pontos számot mondani arról, hogy hány weboldal is létezhet nyilván lehetetlen, hisz a szám percről percre változik és a különböző statisztikai forrásból származó adatok kisebb-nagyobb eltéréseket mutatnak. Nagyságrendileg azonban elmondható, hogy a Földön létező weboldalak száma közelíti a 2 milliárdot. Másodpercenként átlagosan 3-5 új weboldal születik. Ezeknek azonban nem mindegyike ténylegesen élő és látogatható weboldal.

Becslések szerint mintegy 80 százalékuk inaktív, vagyis ilyen-olyan oknál fogva felfüggesztett vagy abbahagyott projektek eredményei. Megdöbbentő, (de mennyire jellemzően emberi) ugye? Persze a mintegy 400 millió aktív weboldal sem kevés, ennyit nem lehet ép ésszel felfogni, pláne végignézni.

Hogy mennyi idő alatt jött létre ez a tengernyi weboldal? Nos, a legelső weboldal kicsivel több, mint 30 évvel ezelőtt, 1991. augusztus 6-án jelent meg az interneten. A World Wide Web projektről szóló információknak volt szentelve, és a brit Tim Berners-Lee készítette. Az oldal a svájci CERN (Európai Nukleáris Kutatási Szervezet) NeXT számítógépén futott, egy ún. one-pager oldal volt. Címe http://info.cern.ch volt, újraalkotott változata egy kis kereséssel ma is megtalálható.

Visszatérve a jelenhez és a fent említett magas számokhoz, manapság természetesnek vesszük a weboldalak létezését (legalábbis amennyiben a kb. 4 és fél milliárdnyi aktív internet felhasználó közé soroljuk magunkat). Ma már gyakorlatilag minden vállalkozással, szervezettel, bármiféle szolgáltatást nyújtó entitással szemben elvárás - mérettől függetlenül - hogy rendelkezzen weboldallal.

Persze nem minden weboldal azonos minőségű - ezt tudatosan vagy tudat alatt nap mint nap észleljük.


Mitől is lesz jó egy weboldal? Lássuk a főbb pontokat és tudnivalókat!


1.) Statisztikák szerint egy adott cég hitelességéről és megbízhatóságáról az internetfelhasználók 75%-a a weboldal design-ja alapján hoz ítéletet, még jóval azelőtt, mielőtt a tényleges ‘ajánlatot’ megnézné. Egy weboldalról alkotott első - tudattalan - benyomás meghatározza, hogy a látogató marad-e (és aztán vásáró / ügyfél lesz-e) vagy bezárja az oldalt és továbbáll. A véleményformálás pszichológiai folyamata pedig elképesztően gyorsan lezajlik, átlagosan kevesebb mint egy másodperc alatt! Lényegében tehát már az első szempillantásnál meg kell nyerni a látogatót.

Itt van fontos szerepe a frontend fejlesztőknek: bár a web design is nagyon fontos, de a frontend fejlesztő profizmusán múlik a weboldal sebessége és kezelhetősége. Ha érdekel, vess egy pillantást Frontend fejlesztő képzésünkre.


2.) Tudjuk persze, hogy a design önmagában még kevés. A weboldal használhatósága , a UX a következő pont, amit a webfejlesztéskor figyelembe kell venni ahhoz, hogy egy valóban könnyen és szívesen használható weboldal legyen az eredmény, ahol a látogató szívesen időz és vissza-visszatér. Erről már korábbi cikkünkben részletesebben írtunk.


3) A weboldalakat emberek készítik és hibázni emberi dolog. A hibáknak viszont ára lehet. Statisztikai tény, hogy a felhasználók egy jelentős része hamar negatív véleményt formál, ha egy oldalon pl. nem működő (ún. broken) linket talál, elírást vagy helyesírási hibákat lát. Fontos tehát törekedni arra, hogy a hibák számát minimalizáljuk.


4.) Az internethasználat aránya már jó néhány éve átbillent a mobileszközök javára, vagyis többen vannak azok, akik webböngészésre mobilt használnak, mint azok, akik laptopot vagy asztali számítógépet. Manapság tehát már közhely, de a fontossága miatt mi is kiemelnénk, hogy a weboldalfejlesztésben, tervezésben a ‘mobile first’ megközelítés elengedhetetlen. A létrejött weboldalnak tökéletesen kell működnie mobileszközön (is).

Fontos megjegyezni, hogy a mobilhasználat aránya attól is függ, hogy milyen természetű weboldalról van szó. Social media oldalakat 95-98%-ban mobilról nézik a felhasználók, de több megértést kívánó weboldalak a felhasználók még mindig nagyobb képernyőn néznek szívesebben. Az átlagos mobilhasználati arány kb. 60%.


5.) Ahhoz, hogy jól teljesítsen egy weboldal, a frontendes feladatokon kívül a backendre is nagyon nagy hangsúly kell, hogy kerüljön. Bármilyen szépséges is egy weboldal “karosszériája”, az legalább annyira számít, hogy mi van a “motorháztető” alatt.

A backend fejlesztők azok, akik - ahogy a név is sugallja - a háttérrendszert fejlesztik. Az ő munkájuk nem annyira látványos, de nem kevésbé fontos. Jó backend fejlesztők nélkül nem jöhet létre egyetlen professzionális webes alkalmazás sem. Backend fejlesztő képzésünkről itt olvashatsz bővebben.

Hamarosan induló tanfolyamok:

Kreditpontok 2022.

Tudásháló

Karrier
Tanulás, karrier, munkajog


Továbbiak...


Összes blogbejegyzés...